Conceptions of a good student in the view of retired teachers from the Santa Catarina state teaching network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823522022217

Keywords:

retired teachers, good student, school merit

Abstract

This article aims to analyze the attributes conferred by retired teachers of Santa Catarina's state education network to good student, built in view of the following characteristics: primary attributes, as those that emerge under the auspices of family inheritance; secondary attributes, being those that consider the conduction of single students' practical reasons; tertiary attributes, which occur in the aspect of social space and quaternary attributes, that manifested themselves by the economic-psychic-symbolic aspect. All of them being strongly demarcated by economic and symbolic capital. Methodologically, the centrality of school merit guides the analysis, having has fundaments the studies of Dubet (2003; 2008) and the representations of teachers as references. 894 questionnaires were analyzed to draw the profile of this contingent of teachers, focusing on the following variables: professional career, gender, condition of retirees, place of origin and place of training. As a visual resource, we resort to the elaboration of a word cloud, proposed by Mcnaught (2010). The collecting of words occurred based on the category “level of education” as main filter, and the analyzes were mainly based on categories elaborated by Bourdieu in his theoretical production, such as family inheritance, theory of the action, social space and symbolic power. We consider that the attribute of good student in this specific case, is the outcome of “negotiation” between school and family and results from the representations that each of these institutions builds on the other. These representations vary according to social categories and “pedagogical contracts” that are nuanced by the degree of mutual trust and clarity of the visible, explicit demands, but also and essentially by the veiled ones.

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Author Biographies

Marilândes Mól Ribeiro de Melo, Instituto Federal Catarinense (IFC)

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGe) da Universidade Federal de Santa Catarina, com estudo desenvolvido na Linha de Pesquisa Sociologia e História da Educação (2014). Mestre em Educação (2008) e Licenciada em Pedagogia (2005) pela Universidade Federal de Santa Catarina com habilitação em Supervisão Escolar e Séries Iniciais. Desenvolveu pesquisa na Linha: Educação, História e Política. Professora em caráter temporário na Universidade Federal de Santa Catarina e com experiência na Rede Estadual de Ensino do Estado de Santa Catarina. Possui experiência na área de educação específica, com ênfase na Pedagogia Hospitalar (Atendimento Escolar Hospitalar). Temas de interesse: fenômenos sociais que possam ser analisados e compreendidos tanto da perspectiva histórica, quanto sociológica da Educação tais como socialização profissional, intelectuais e projetos educacionais, instituições de pesquisa, formação de professores. Membro do Grupo de Pesquisa, Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina desde 2003 (GPEFESC). Participa também de estudos sobre o intelectual Pierre Bourdieu desenvolvidos pelo LAPSB/GPEFESC na Universidade Federal de Santa Catarina. Membro do Grupo de Pesquisa LABORATÓRIO DE PESQUISAS SOCIOLÓGICAS PIERRE BOURDIEU (LAPSB). Atualmente é professora no Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú, atuando nos cursos de Licenciatura em Pedagogia e Matemática; é coordenadora do Curso de Pedagogia dessa Instituição; coordenadora do Grupo de Pesquisa Saberes, Fazeres e Discursos da Docência. Atua como professora no Programa de Pós Graduação Strictu Sensu em Educação - Mestrado - do Instituto Federal Catarinense - Campus Camboriú.

Ione Ribeiro Valle, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui pós-doutorado pela École des Hautes Études en Sciences Sociales - Paris (2014), doutorado em Ciências da Educação pela Université René Descartes - Paris V Sorbonne (2001), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991) e graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense (1976). Atualmente é professora associada do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina e Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D. Na Universidade Federal de Santa Catarina atua na Graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação, orientando trabalhos de Iniciação Científica, dissertações de mestrado e teses de doutorado. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC (2014-2016). Coordena atualmente o Grupo de Pesquisa Ensino e Formação de Educadores em Santa Catarina - GPEFESC/CNPq e o Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/CNPq). Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação e nas subáreas Sociologia e História da Educação, com foco principalmente nos temas: desigualdades escolares, democratização da educação, meritocracia, justiça escolar, profissionalização do magistério, memória docente e socialização profissional. Possui vários trabalhos publicados em periódicos científicos e em livros nacionais e estrangeiros. Tem realizado traduções de artigos e de livros do francês para o português na área da sociologia da educação.

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Published

2022-08-19

How to Cite

MELO, Marilândes Mól Ribeiro de; VALLE, Ione Ribeiro. Conceptions of a good student in the view of retired teachers from the Santa Catarina state teaching network. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 52, p. 217–248, 2022. DOI: 10.5965/1984723823522022217. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/18565. Acesso em: 30 jun. 2024.