The evaluation of Early Childhood Education in the municipal educational system of Florianópolis: implications of the evaluation conducted in 2015 using the ITERS-R scale

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022281

Keywords:

external evaluation, ITERS-R, childhood education, service quality

Abstract

The article aims to analyze the actions proposed and performed by the Early Childhood Education Centers of the Municipal Education System (RME) of Florianópolis after returning the results of the external evaluation carried out in 2015 using the instrument Infant Toddler Environment Rating Scale Revise Edition (ITERS-R), as well as diagnose the current situation of the Early Childhood Education Centers regarding the quality of care. For this, a research instrument in the form of a questionnaire composed of 27 indicators was developed, based on the literature and official documents, the questionnaire was validated by specialists in the area and applied in the Early Childhood Education Centers of the RME of Florianópolis, which underwent the evaluation in 2015, being voluntarily answered by the units' directors. The results revealed that, after returning the 2015 assessment, the Education Centers proposed and executed a series of improvements in order to qualify the service.

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Author Biographies

Tagma Angélica Nilson Becker, Universidade Federal de Santa Catarina

Formada em Ciências Contábeis pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2000), Graduada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2012) e Especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2013). Mestre em Gestão e Avaliação pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2020). Atua na Secretaria Municipal de Educação de Florianópolis no Departamento de Gestão escolar (DGE).

Andreia Zanella, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduada em Matemática pela Universidade de Passo Fundo (2004) e especialista em Estatística e Modelagem Quantitativa pela Universidade Federal de Santa Maria (2006). Em 2008, recebeu o grau de mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Maria. Em 2014, recebeu o grau de doutora em Engenharia Industrial e Gestão pela Faculdade Engenharia da Universidade do Porto. Trabalhou como professora substituta no Departamento de Estatística da Universidade Federal de Santa Maria entre 2007 e 2009. Foi professora assistente convidada e bolsista de pós-doutorado na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. Atualmente é Professora Adjunta no Departamento de Informática e Estatística da Universidade Federal de Santa Catarina

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Published

2022-05-05

How to Cite

BECKER, Tagma Angélica Nilson; ZANELLA, Andreia. The evaluation of Early Childhood Education in the municipal educational system of Florianópolis: implications of the evaluation conducted in 2015 using the ITERS-R scale. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 281–314, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022281. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/18559. Acesso em: 30 jun. 2024.