The evaluation of Early Childhood Education in the municipal educational system of Florianópolis: implications of the evaluation conducted in 2015 using the ITERS-R scale
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723823512022281Keywords:
external evaluation, ITERS-R, childhood education, service qualityAbstract
The article aims to analyze the actions proposed and performed by the Early Childhood Education Centers of the Municipal Education System (RME) of Florianópolis after returning the results of the external evaluation carried out in 2015 using the instrument Infant Toddler Environment Rating Scale Revise Edition (ITERS-R), as well as diagnose the current situation of the Early Childhood Education Centers regarding the quality of care. For this, a research instrument in the form of a questionnaire composed of 27 indicators was developed, based on the literature and official documents, the questionnaire was validated by specialists in the area and applied in the Early Childhood Education Centers of the RME of Florianópolis, which underwent the evaluation in 2015, being voluntarily answered by the units' directors. The results revealed that, after returning the 2015 assessment, the Education Centers proposed and executed a series of improvements in order to qualify the service.
Downloads
References
BHERING, Eliana; ABUCHAIM, Beatriz de Oliveira. Monitoramento da educação infantil pública: possibilidades e conteúdos. Estudos em avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 58, p. 74-99, maio/ago. 2014.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília, DF: Presidência da República, 1990.
BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, p. 63, 23 dez. 1996.
BRASIL. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2006b.
BRASIL. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006a. v. 1-2.
BRASIL. Indicadores da Qualidade na Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2009a.
BRASIL. Critérios para um Atendimento em Creches que Respeite os Direitos Fundamentais das Crianças. Brasília: MEC/SEB, 2009b.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Básica. Resolução no 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009c.
BRASIL. Educação Infantil: subsídios para construção de uma sistemática de avaliação. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2012.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília, DF: Senado Federal, 2014.
BRASIL. Contribuições para a Política Nacional: a avaliação em educação infantil a partir da avaliação de contexto. Brasília, DF: MEC/SEB/COEDI, 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 271, de 22 de março de 2019. Estabelece as diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) no ano de 2019. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 mar. 2019.
BRONFENBRENNER, Urie. (org.). Making humans being human: bioecological perspectives on human development. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005.
CAMPOS, Maria Malta (coord.). Educação infantil no Brasil: avaliação qualitativa e quantitativa. São Paulo: FCC; MEC; BID, 2010. (Relatório Final).
CAMPOS, Maria Malta et al. A qualidade da educação infantil: um estudo em seis capitais Brasileiras. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 142, p. 20-54, jan./abr. 2011.
FLORIANÓPOLIS. Secretaria Municipal de Educação. Resultados da Avaliação para as Unidades Educativas. Florianópolis: SME, 2016. (Relatório final).
HARMS, Telma; CRYER, Debby; CLIFFORD, Richard. Infant/toddler environment rating scale. New York: Teachers College, 2003.
LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VIGOTSKII, Leontiev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1999. p. 119-142.
LIMA, Ana Beatriz Rocha; BHERING, Eliana. Um estudo sobre creches como ambientes de desenvolvimento. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 129, p. 573-596, 2006.
LORDELO, Eulina da Rocha. “Agora vá com a tia que a mamãe vem mais tarde:” creche como contexto brasileiro de desenvolvimento. In: Lordelo, Eulina da Rocha; Carvalho, Ana Maria Almeida; Koller, Silvia Helena (orgs.). Infância brasileira e contextos de desenvolvimento. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002. p. 77-98.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem na Escola. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda (org.). Temas de pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012. p. 440-441.
ROSEMBERG, Fúlvia. O estado dos dados para avaliar políticas de educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 20, p. 5-57, jul./dez., 1999.
ZABALZA, Miguel. Qualidade em educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.