Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course

Authors

  • Neila Toledo Instituto Federal Catarinense campus Rio do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723823512022358

Keywords:

agricultural technical course, interview, technoscience, neoliberal governance

Abstract

The article discusses the effects of technoscience linked to neoliberal governmentality in the qualification of agricultural technicians of IFRS-Sertão. The research material consists of interviews with four graduates enrolled in the technical course in agriculture and livestock integrated to high school in that institution. In methodological terms, the research conducted is qualitative, and the data were scrutinized from the perspective of discourse analysis, as proposed by Michel Foucault. The analysis of the interviews showed that technoscience: a) is a form of exercise of neoliberal governmentality b) supported by certain truths that lead students to admit that this can lead them to achieve excellent placements in the agricultural labor market. Finally, the study concludes that the technical course allows students to acknowledge that technoscience can lead them to success in their professional life and for this, continuity in studies is essential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Neila Toledo, Instituto Federal Catarinense campus Rio do Sul

Professora a 10 anos drede EBTT, doutora em Educação, mestre em Modelagem Matemática e licanciada em Matemática.

References

AVELINO, Nildo. Foucault e a anarqueologia dos saberes. In: FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collège de France, 1979-1980 (excertos). São Paulo: Centro de Cultura Social; Rio de Janeiro: Achiamé, 2011. p. 17-37.

BOCASANTA, Daiane Martins; KNIJNIK, Gelsa. Dispositivo da tecnocientificidade e iniciação científica na educação básica. Currículo sem Fronteiras, s.l. [sine loco], v. 16, n. 1, p. 139-158, jan./abr. 2016.

BOCASANTA, Daiane Martins. Dispositivo da tecnocientificidade: a iniciação científica ao alcance de todos. 2014. 233 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), São Leopoldo, 2014.

CASTELFRANCHI, Juri. As serpentes e o bastão: tecnociência, neoliberalismo einexorabilidade. 2008. Tese (Doutorado em Filosofia) – Programa de Pós-Graduação em Filosofia, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

CUPANI, Alberto. A racionalidade tecnocientífica e o seu desafio à filosofia da ciência. Revista Dois Pontos, [s.l.], v. 12, n. 1, p. 171-183, abr. 2015.

DÍAZ, Esther. Entre la tecnociência y el deseo: la construcción de una epistemologia ampliada. Buenos Aires: Biblos, 2007.

DESUÓ, Naê Prada Rodrigues; PUCCI, Bruno. As novas tecnologias, o capitalismo global e seus desdobramentos para o processo de(des)subjetivação humana. Piracicaba: [s.n.], 2007. Disponível em: http://www.unimep.br/~bpucci/nae-anpedinha-2007.pdf. Disponível em:. Acesso em: 12 jan. 2016.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

FOUCAULT, Michel. O grande internamento. In: FOUCAULT, Michel. Ditos & escritos I. problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014, p. 80-120.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 2012.

FOUCAULT, Michel. Eu sou um pirotécnico. In: POL-DROIT, Roger. Michel Foucault: entrevistas. São Paulo: Grall, 2006. p. 50-71.

FOUCAULT, Michel. Do governo dos vivos: curso no Collège de France, 1979-1980: excertos. 2. ed. Rio de Janeiro: Achiamé, 2011.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collège de France. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

GADELHA, Sílvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

LAGASNERIE, Geoffrey de. A última lição de Foucault. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Unesp, 2011.

LOCKMANN, Kamila. A proliferação das políticas de assistência social na educação escolarizada: estratégias da governamentalidade neoliberal. 2013. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

LOPES, Maura Corcini. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 153-170, maio/ago. 2009.

MORGENSTERN, Juliane Marschall. Práticas de correção e aprendizagem: produção de subjetividades na contemporaneidade. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2016.

PEREIRA, Marcelo Farid. Evolução da fronteira tecnológica múltipla e da produtividade total dos fatores do setor agropecuário brasileiro de 1970 a 1996. 1999. Tese (Doutorado em Engenharia) – Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1999.

POPKEWITZ, Thomas; OLSSON, Ulf; PETERSSON, Kenneth. Sociedade da aprendizagem, cosmopolitismo, saúde pública e prevenção à criminalidade. Educação & Realidade: Governamentalidade e Educação, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 73-96, maio/ago. 2009.

SARAIVA, Karla; LOPES, Maura Corcini. Educação, inclusão e reclusão. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 11, n. 1, p. 14-33, jan./jun. 2011.

SILVA, Roberto Rafael Dias da. A constituição da docência no ensino médio no Brasil contemporâneo: uma analítica de governo. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2011.

SOUZA, Deise Maria Xavier de Barros. Narrativas de uma professora de matemática: uma construção de significados sobre avaliação. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Mato Grasso do Sul, 2015.

TOLEDO, Neila de Toledo e. Educação matemática e formação do técnico agrícola: entre o “aprender pela pesquisa” e o “aprender a fazer fazendo”. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2017.

VEIGA-NETO, Alfredo. Estudos biopolíticos e educação na América Latina: avaliação e perspectivas. In: COLÓQUIO LATINOAMERICANO DE BIOPOLÍTICA – CLAB, 4; COLÓQUIO INTERNACIONAL DE BIOPOLÍTICA Y EDUCACIÓN – CIBE, 2., 2013, Bogotá. Anais [...]. Disponível em: http://docplayer.com.br/16640096-Estudos-de-biopolitica-e-educacao-na-america-latina-avaliacao-e-perspectivas.html. Acesso em: 12 jan. 2015.

VEIGA-NETO, Alfredo; SARAIVA, Karla. Educar como arte de governar. Currículo sem Fronteiras, [s.l.], v. 11, n. 1, p. 5-13, jan./jun. 2011.

VEIGA-NETO, Alfredo; TRAVERSINI, Clarice. Por que governamentalidade e educação? Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 13-19, maio/ago. 2009.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2022-05-05

How to Cite

TOLEDO, Neila. Technoscience, neoliberal governance and education: analysis of statements by graduates from a technical course. Revista Linhas, Florianópolis, v. 23, n. 51, p. 358–380, 2022. DOI: 10.5965/1984723823512022358. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/17787. Acesso em: 22 nov. 2024.