Fashion and inclusion: co-creation of clothing for children and teenagers with visual impairments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796313252024140

Keywords:

fashion, inclusion, co-creation, visual impairment, children

Abstract

Starting from the importance of stimulating children and adolescents with visual impairments in tactile, auditory sensations, and in interactions with the environment around them, this article aimed to: contact with an institution that provides visual/essential stimulation; application of Co-wear: Functional fashion co-creation method with participants, their parents and teachers; design, development and evaluation of a functional fashion collection that met participants' design requirements. Based on applied, qualitative, exploratory research and case studies, the objectives were achieved. 8 t-shirts were developed with tactile and auditory features that favored the interactions of the participants, who tried and evaluated the clothing well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Brogin, Feevale University

Post-doctorate in Design from Feevale (2023). PhD in Design from the Federal University of Paraná (2019). Doctoral internship at Sapienza Università di Roma (2017). Master in Strategic Design Management from the Federal University of Santa Catarina (2015). Specialist in Experiential Design from the Federal University of Santa Catarina (2014). Graduated in Fashion Design from the State University of Santa Catarina (2011). Taught in the Technical Course in Clothing Modeling (SENAI), Graduation in Fashion at Unicesumar Ponta Grossa, Integrated Technician in Modeling at the Federal Institute of Goiás. 

Claudia Schemes, Feevale University

PhD, master and graduate in History, professor of the Fashion course and the Postgraduate Program in Cultural Processes and Manifestations (Feevale University, Novo Hamburgo/RS).

References

ALMEIDA, Iris Brenda Mendes Souza e Silva., LUCIAN Rafael, ABREU Nelsio Rodrigues. Sensorial Merchandising: um experimento no varejo de moda para inclusão de consumidores cegos. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Micro e Pequenas Empresas, Portugal, v.8, n.1, p. 126-148, Jan/Abr. 2019.

BRAGA, Marcos. Design de Superfície. 2º edição. São Paulo: Blucher, 2018. 107 f.

BRASIL. Lei 8069 de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. 1990. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm .Acesso em: 17 de out. de 2023.

BRASIL. Lei 3298 de 20 de dez. de 1999. Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. 1999. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm . Acesso em: 17 de out. de 2023.

BRASIL. Lei 6949 de 25 de ago. de 2009. Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. 2009. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm . Acesso em: 17 de out. de 2023.

BRITO, Inaye; SATO, Julia. Moda e Inovação: Desenvolvimento de roupas para pessoas com deficiência. In: SECRETARIA DE ESTADO DOS DIREITOS DA PESSOA COM DEFICIÊNCIA. 9º Concurso Moda Inclusiva. São Paulo: Estação das Cores e Letras, 2017.

BONONI, Juliana et al. Aspectos inclusivos do design de moda para crianças com cegueira. In: 15º ERGODESIGN, 2015. Anais do 15º Ergodesign, Recife-PE, p.1-13.

BROGIN, Bruna. Método de Design para Cocriação de Moda Funcional para Pessoas com Deficiência. Curitiba, 2019. Tese (Doutorado) - Curso de Artes, Comunicação e Design, Universidade Federal do Paraná.

BROGIN, Bruna. A importância da moda inclusiva para pessoas com deficiência. In: NAÇÃO BRASIL. Um olhar diferente sobre a moda. Florianópolis: Nação Brasil, 2023, p. 35-49.

CARLETTO, Marcia Regina Vissoto. A estimulação essencial da criança cega. Paraná, [2009?].

CBO - CONSELHO BRASILEIRO DE OFTALMOLOGIA. As Condições de Saúde Ocular no Brasil. 2012. Disponível em: https://www.cbo.com.br/novo/medico/pdf/02-cegueira.pdf . Acesso em: 18 jan. 2022.

CBO - CONSELHO BRASILEIRO DE OFTALMOLOGIA. As Condições de Saúde Ocular no Brasil. 2019. Disponível em: https://www.cbo.com.br/novo/publicacoes/condicoes_saude_ocular_brasil2019.pdf . Acesso em: 18 jan. 2022.

CONSELHO DE DESIGN DA NORUEGA. Innovating with people: the business of inclusive design. Noruega: Norsk Designrad, 2010. 96 p.

COOK, Albert. M.; POLGAR, Jan Miller. Assistive Technologies: Principles and Practices. St. Louis, Missouri: Mosby - Year Book, Inc, 1995.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

GRIFIN, Harold. C; GERBER, Paul. J. Desenvolvimento tátil e suas implicações na educação de crianças cegas. Revista Benjamin Constant, nº. 5, 1996. Publicado em 2017. Disponível em: https://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/658 .Acesso em: 18 out. 2023.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Demográfico 2010: Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. São Paulo: IBGE, 2010. 215 p.

NAÇÃO BRASIL. Um olhar diferente obre a moda. Florianópolis: Nação Brasil, 2023.

NOGUEIRA, M. L. L. A importância dos pais na educação segundo a percepção de universitários deficientes visuais. Revista IBC, ed. 23, dez. de 2002. Disponível em: http//www.ibc.gov.br/ . Acesso em: 29 ago. 2023.

Published

2024-09-10

How to Cite

BROGIN, Bruna; SCHEMES, Claudia. Fashion and inclusion: co-creation of clothing for children and teenagers with visual impairments. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 13, n. 25, p. 140–164, 2024. DOI: 10.5965/2316796313252024140. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/24608. Acesso em: 27 sep. 2024.