Adoption and use of Assistive Technology in Specialized Educational Assistance – AEE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796312242023104

Keywords:

Assistive Technology, Specialized Educational Service, Planning, Report, Inclusion

Abstract

The adoption and use of Assistive Technology – AT in Specialized Educational Assistance are essential to favor the inclusion of students with disabilities, since they provide access, permanence and participation, by allowing or expanding functionality in school context. A case study was carried out in two stages: retrospective, documental, referring to the analysis of institutional documents; and prospective, exploratory, related to interviews. It aimed to evaluate whether AT was present in the planning and in the care reports and how it was used in the AEE. It was evidenced that AT is present in the daily life of the AEE, but they are not described in the institutional documents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Samanta Ariane Gramkow, APAE Rio do Sul / Centro de Atendimento Educacional Especializado - CAESP

Pedagogue in Special Education (UNISUL, 2002), specialist in Special Education from the Perspective of Inclusive Education (ENA/FCEE, 2022). Pedagogical Director at the Recanto Alegre School of APAE in Rio do Sul/SC.

Ana Carolina Rodrigues Savall, Fundação Catarinense de Educação Especial

Occupational Therapist (PUC Goiás, 2004), with a master's degree in Human Movement Sciences (UDESC, 2008). Coordinator of the Assistive Technology Reference Center - CERTA of the Catarinense Foundation for Special Education.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1985. [Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro], 2004.

BRASIL. Ata VII Reunião do Comitê de Ajudas Técnicas: CAT CORDE SEDH PR. Brasília, DF: CAT, 2007. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/Ata_VII_Reuni%C3%A3o_do_Comite_de_Ajudas_T%C3%A9cnicas.pdf. Acesso em: 04 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, de 7 de julho de 2015.

CLASSIFICAÇÃO INTERNACIONAL DE FUNCIONALIDADE, INCAPACIDADE E SAÚDE - CIF. Centro Colaborador da Organização Mundial da Saúde para a Família de Classificações Internacionais em Português, org.; coordenação da tradução Cássia Maria Buchalla. - 1. ed., 4. reimpre. atual. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2022.

CORRÊA, N M R; RODRIGUES, Ana Paula Neves. Tecnologia Assistiva no atendimento Educacional Especializado (AEE) de estudantes com deficiência. Revista Linhas. Florianópolis, v. 17, n. 35, p. 87-101.

GRAMKOW, S. A. Adoção e uso da Tecnologia Assistiva no Atendimento Educacional Especializado – AEE. 106 p. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação Especial na Perspectiva Inclusiva) – Fundação Escola de Governo – ENA, Florianópolis, 2022.

Published

2023-12-13

How to Cite

GRAMKOW, Samanta Ariane; SAVALL, Ana Carolina Rodrigues. Adoption and use of Assistive Technology in Specialized Educational Assistance – AEE. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 12, n. 24, p. 104–115, 2023. DOI: 10.5965/2316796312242023104. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/24562. Acesso em: 13 may. 2024.