Usability recommendations set proposition for mobile learning systems development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796311222022133

Keywords:

heuristics, usability, mobile learning, interface design

Abstract

This study proposes a set of usability recommendations for mobile learning systems. A Systematic Literature Review supported usability heuristics research focused on the mobile learning field. The applicability of these guidelines was observed through the interfaces of an educational app called “Encceja”. The work results bring a set of ten new usability recommendations that simultaneously integrate design aspects, navigability, and didactic approaches. It stands out as a differential of this set its completeness and adaptability of use, being able to be applied in smartphones, tablets and also appropriate for any educational context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karolina Nunes Tolentino Costa, Santa Catarina State University

Graduada em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016), com extensão complementar da graduação (graduação sanduíche) na Loyola University Chicago, em Illinois, EUA. Mestre em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2019). Doutoranda em Design pela Universidade do Estado de Santa Catarina na área de Métodos e Fatores Humanos: Interfaces e Interações Cognitivas.

Flávio Anthero Nunes Vianna dos Santos, Santa Catarina State University

Possui graduação em Desenho Industrial - Design do Produto e Design Gráfico pela ESDI, Escola Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1992), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1998) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é membro do Conselho Editorial da Revista Hall Ceart (UDESC) e da Revista Human Factors in Design (PPGDESIGN/UDESC), docente e pesquisador na UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, além de avaliador ad hoc do INEP/BASis, do Conselho Estadual de Educação CEE/SC e consultor ad hoc do CNPq.

Elton Moura Nickel, Santa Catarina State University

É Doutor (2012) e Mestre (2009) em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina, na área de Engenharia do Produto e Processo e possui graduação em Design Industrial pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2006). Foi Chefe do Departamento de Design (2015-2017) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Design (2020-2022) da Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente é Editor-Chefe da revista HFD - Human Factors in Design.

References

ANDRADE, M. V. M.; ARAÚJO JUNIOR, C. F.; SILVEIRA, I. F. Estabelecimento de critérios de qualidade para aplicativos educacionais no contexto dos dispositivos móveis (M-Learning). Ead em Foco, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 178-193, 2017.

BENSON, L. et al. Usability and instructional design heuristics for e-learning evaluation. In: BARKER, P.; REBELSKY, S. (Org.). World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications, 2002. Proceedings of ED-MEDIA, Denver, p. 1615-1621.

CHAMMAS, A.; QUARESMA, M.; MONT'ALVÃO, C. Um enfoque ergonômico sobre a metodologia de design de interfaces digitais para dispositivos móveis. Arcos Design, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 145-171, 2013.

COFRÉ, J. P. Usabilidad en u-Learning. Valparaíso, 2013. Dissertação (mestrado) - Pontificia Universidad Católica de Valparaíso.

D'CARLO, D.; BARBOSA, G. A. R.; OLIVEIRA, E. R. Proposta de um conjunto de heurísticas para avaliação da usabilidade de aplicativos móveis educacionais. Abakós, [s.l.], v. 5, n. 2, p. 16-35, 2017.

GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura: passos para sua elaboração. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 23, n. 1, p. 183-184, 2014.

HUJAINAH, F. et al. New usability guidelines with implementation ways of mobile learning application based on mobile learning usability attributes. Indian Journal of Science and Technology, Chennai, v. 9, n. 37, p. 1-10, 2016.

INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION. Ergonomics of human system interaction - Part 210: Human-centred design for interactive systems (9241-210). Génève: ISO, 2010.

INTERNATIONAL STANDARD ORGANIZATION. Ergonomic requeriments for office work with visual display terminals - Part 11: Guidance on usability (9241-11). ISO, 2002.

KITCHENHAM, B.; CHARTERS, S. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report, v. 2, 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/302924724_Guidelines_for_performing_Systematic_Literature_Reviews_in_Software_Engineering. Acesso em: 20 out. 2021.

KUMAR, B. A.; GOUNDAR, M. S. Usability heuristics for mobile learning applications. Education and Information Technologies, [s.l], v. 24, n. 2, p. 1819-1833, 2019.

LIMTRAIRUT, P. Newly developed heuristics to evaluate m-learning application interface. In: 5th International Conference on Information Technology (InCIT), 2020. Chonburi, p. 197-201.

NIELSEN, J. Usability engineering. Elsevier, 1994.

NIELSEN, J; MARCK, R. Usability inspection methods. 1ª ed: New York: John Wiley & Sons, 1994.

NIELSEN, J. Usability inspection methods. In: Conference companion on human factors in computing systems, 1994. Boston, p. 413-414 Disponível em: https://rauterberg.employee.id.tue.nl/lecturenotes/0H420/Nielsen[1994].pdf. Acesso em: 20 out. 2021.

NIELSEN, J. 10 usability heuristics for user interface design. Nielsen Norman Group, v. 1, n. 1, 1995. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/. Acesso em: 21 out. 2021.

PREECE, J; ROGERS, Y; SHARP, H. Design de interação: além da interação homem-computador. 3ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

QUINTÃO, F. S.; TRISKA, R. Design de informação em interfaces digitais: origens, definições e fundamentos. Infodesign, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 105-118, 2014.

RATHER, M. K.; RATHER, S. A. impact of smartphones on young generation. Library Philosophy and Practice, [s.l] v. 5, n. 4, p. 1-10, 2019.

ROGERS, Y.; SHARP, H; PREECE, J. Interaction design: beyond human-computer interaction. New York: John Wiley & Sons, 2002.

SANZ, F. et al. A set of usability heuristics and design recommendations for u-learning applications. In: LAFITI, Shahram (Org.). Information technology: new generations. Las Vegas: Springer International Publishing, 2016, p. 983-993.

SONEGO, A. H. S.; BEHAR, P. A. M-Learning: reflexões e perspectivas com o uso de aplicativos educacionais. In: Nuevas Ideas en Informática Educativa. Congresso Internacional de Informática Educativa, 2015. Santiago, p. 521-523.

SOUZA, E. D. A. Relação de Jovens Com o Saber: o uso de dispositivos móveis para aprender em uma escola profissionalizante do interior do Ceará. Ceará, 2018, Dissertação (mestrado) - Universidade Federal do Ceará.

YANEZ, G.; CABALLERO, D. C.; SEVILLANO, J. L. Heuristic evaluation on mobile interfaces: a new checklist. The Scientific World Journal, London, v. 2014, p. 1-19, 2014.

Published

2022-12-16

How to Cite

COSTA, Karolina Nunes Tolentino; SANTOS, Flávio Anthero Nunes Vianna dos; NICKEL, Elton Moura. Usability recommendations set proposition for mobile learning systems development. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 11, n. 22, p. 133–154, 2022. DOI: 10.5965/2316796311222022133. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/21481. Acesso em: 22 dec. 2024.