Emotions attributed to the experience

opinion poll among active consumers of a brand

Authors

  • Isadora Heusi Santos
  • Célio Teodorico dos Santos
  • Silene Seibel
  • Vicky Lamberts

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796310202021136

Keywords:

design, Product experience, Emotions

Abstract

The objective of this research was to verify whether the emotional responses of consumers, evoked through product experience, would be aligned with the value proposition of a clothing brand. To achieve the objective, a field survey was carried out with 400 active clients registered on the website of the study's focus brand. The research was divided in three blocks: (I) demographic profile, (II) free responses and associations and (III) closed answers with multiple choice. The present work confirmed that the current customer base understands the product experience as positive and the emotions most cited by consumers are in line with the brand's value proposition, since the design and communication used evoke, in consumers, pleasure and animation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isadora Heusi Santos

Formada em Fashion Design pelo Art Institute of Fort Lauderdale, na Florida Estados Unidos, trabalhou por 2 anos e meio na área de active wear para Lucky in Love Tennis Apparel em Miami, iniciando com estagiária em desenho técnico depois head disgner desevolvendo coleções para o mercado infantil feminino e adulto contemporâneo feminino. Voltando para o Brasil em 2014, trabalhei por 2 meses na empresa Angel em Itajaí desenvilvendo estamparia, e continuo trabalhando autonomamente desenvolvendo estampas e em Novembro de 2015 iniciei meu próprio negócio de moda com a lokprints.com, reunindo experiência e conhecimento na área para começar um negócio enxuto.

References

CRILLY, N.; MOULTRIE, J.; CLARKSON, P. J. Seeing things: consumer response to the visual domain in product design. Design Studies, v. 25, n. 6, p. 547–577, 2004.

DEMIR, E.; DESMET, P. M. A.; HEKKERT, P. Appraisal Patterns of Emotions in Human-Product Interaction. International Journal of Design, v. 3, n. 2, p. 41–51, 2009.

DESMET, P. M. A. Designing Emotions. Delft University of Technology, 2002.

DESMET, P. M. A. A Multilayered Model of Product Emotions. The Design Journal, v. 6, n. 2, p. 4–13, 2003. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.2752/146069203789355480. Acesso em: 15 fev. 2021.

DESMET, P. M. A.; HEKKERT, P. Framework of Product Experience. International Journal of Design, v. 1, n. 1, p. 13–23, 2007.

DESMET, P. M. A.; HEKKERT, P. Special Issue Editorial: Design & Emotion. International Journal of Design, v. 3, n. 2, p. 1–6, 2009. Disponível em: http://www.ijdesign.org/ojs/index.php/IJDesign/article/viewFile/626/251. Acesso em: 15 fev. 2021.

DESMET, P. M. A. Faces of Product Pleasure: 25 Positive Emotions in Human-Product Interactions. International Journal of Design, v. 6, n. 2, p. 1–29, 2012. Disponível em: http://www.ijdesign.org/. Acesso em: 15 fev. 2021.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6ª. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOBÉ, M. BRANDJAM: o design emocional na humanização das marcas. Rio de Janeiro: Rocco, 2010. 381 p. Tradução de Maria Clara de Biase.

HEKKERT, P.; LEDER, H. Product aesthetics. In: SCHIFFERSTEIN, H. N. J.; HEKKERT, P. (Eds.). Product Experience. 1. ed. Elsevier Science, 2008. p. 259–285.

HO, A. G.; SIU, K. W. M. Emotion Design, Emotional Design, Emotionalize Design: A Review on Their Relationships from a New Perspective. The Design Journal, v. 15, n. 1, p. 9–32, 2012. Disponível em: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.2752/175630612X13192035508462. Acesso em: 15 fev. 2021.

HSIEH, H.-F.; SHANNON, S. E. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, 4 October 2005. 1277–1288.

NORMAN, D. A. Emotional Design: why we love (or hate) everyday things. New York: Basic Books, 2004. 257 p.

RUSSO, B.; HEKKERT, P. Sobre amar um produto: os princípios fundamentais. In: MONT’ALVÃO, C. DAMAZIO, V. (org). Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: Mauad X: FAPERJ, 2008. p. 31–48.

SANTOS, C. T. REQUISITOS DE LINGUAGEM DO PRODUTO: uma proposta de estruturação para as fases iniciais do PDP. Florianópolis: Tese em Engenharia Mecânica. Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.

SESTATNET/UFSC. Website, 2020. Disponível em: http://www.sestatnet.ufsc.br/. Acesso em: 10 fev. 2021.

TAVARES, D. R. et al. Modelo de Avaliação da Experiência Cognitiva e Afetiva de Produto. Human Factors in Design, v.9, n. 18, p. 126–149, 2020. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/hfd/article/view/18261/12398. Acesso em: 15 fev. 2021.

VASCONCELLOS-SILVA, P. R.; SAWADA, Anunciata. Análise de Conteúdo de Nuvens de Palavra produzidas na comunidade virtual “Hepatite C”. In: V SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 5., 2018, Foz do Iguaçu. Pesquisa Qualitativa na Educação e nas Ciências em Debate. Foz do Iguaçu: Sipeq, 2018. p. 1–12.

Published

2021-12-09

How to Cite

SANTOS, Isadora Heusi; SANTOS, Célio Teodorico dos; SEIBEL, Silene; LAMBERTS, Vicky. Emotions attributed to the experience: opinion poll among active consumers of a brand. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 10, n. 20, 2021. DOI: 10.5965/2316796310202021136. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/20245. Acesso em: 17 jul. 2024.