Use of icons in mobile devices graphic interfaces

a study from the point of view of Universal Design

Authors

  • Aline Girardi Gobbi Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Eugenio Andrés Díaz Merino Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5965/2316796310202021113

Keywords:

Universal Design, Usability, Mobile Devices, Eye Tracking, Icons in Graphic Interfaces

Abstract

With smaller screens, icons without labels are, on mobile devices, the main form of interaction. There was a need to verify that these icons are easily recognized by their target audience. The problem raised in this research is the lack of standardization of icons for use in these devices. The objective was to verify if widely used icons are easy to recognize, so that they can be used without a label. Tests with interfaces were carried out, using methods such as eye tracking and questionnaire application. The results showed that, in some situations, the use of labels in the icons can delay or difficult the interaction, from the point of view of Universal Design. In addition, widely used icons proved to be easily recognized, which justifies the removal of the labels of the icons.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Girardi Gobbi, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutoranda no Programa de pós graduação em engenharia de produção da UFSC, Mestre em Design (Fatores Humanos) pela UDESC e Graduada em Design Gráfico pela UFSC. Atua nas áreas de Usabilidade, Ergonomia Cognitiva e Design Universal aplicadas em interfaces gráficas computacionais.

Eugenio Andrés Díaz Merino, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Desenho Industrial pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina e coordena o Núcleo de Gestão de Design e o Laboratório de Design e Usabilidade. Tem experiência na área de Design, com ênfase em Gestão de Design, Design Universal, Design Inclusivo e Design Saúde, e na área de engenharia, especificamente com ergonomia, produto e processo. Participa dos programas de pós-graduação em Design e Engenharia de Produção ambos da UFSC. Realizou Estagio Sênior na Universidad Politécnica de Valencia (Espanha - CAPES). É pesquisador CNPq (PQ1A), foi Coordenador do Comité Assessor do CNPq (CA DI) e líder do grupo de pesquisa em Gestão de Design. Atualmente é Coordenador Adjunto da área de Arquitetura, Urbanismo e Design (CAPES) e membro da Rede de Pesquisa e Desenvolvimento em Tecnologia Assistiva (RPDTA CAPES).

References

ALBAN, Afonso; MARCHI, Ana Carolina Bertoletti de; SCORTEGAGNA, Silvana Alba; LEGUISAMO, Camila Pereira. Ampliando a usabilidade de interfaces web para idosos em dispositivos móveis: uma proposta utilizando design responsivo. Renote, [S.L.], v. 10, n. 3, p. 1-10, 2012.

BAHARUM, Aslina; JAAFAR, Azizah. EVALUATION OF ASEAN MENTAL MODELS PATTERN OF WEB USER-CENTERED INTERFACE DESIGN USING EYE-TRACKING TECHNOLOGY. Journal Of Computer Science, [S.L.], v. 10, n. 12, p. 2494-2506, 2014.

BENBASAT, Izak; TODD, Peter. An experimental investigation of interface design alternatives: icon vs. text and direct manipulation vs. menus. International Journal Of Man-Machine Studies, [S.L.], v. 38, n. 3, p. 369-402, 1993.

BERGET, Gerd; MULVEY, Fiona; SANDNES, Frode Eika. Is visual content in textual search interfaces beneficial to dyslexic users? International Journal Of Human-Computer Studies, [S.L.], v. 92-93, n. 1, p. 17-29, ago. 2016. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhcs.2016.04.006.

BERGSTROM, Jennifer Romano; SCHALL, Andrew (ed.). Eye Tracking in User Experience Design. Waltham, Ma: Elsevier, 2014. 400 p.

FERREIRA, Simone Bacellar Leal; LEITE, Julio Cesar Sampaio do Prado. Avaliação da usabilidade em sistemas de informação: o caso do sistema submarino. Revista de Administração Contemporânea, [S.L.], v. 7, n. 2, p. 115-136, jun. 2003. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1415-65552003000200007.

GOBBI, Aline Girardi et al. Eye tracking e ergonomia cognitiva: um estudo focado na aplicação de ícones em interfaces gráficas digitais. In: XX Congresso Brasileiro de Ergonomia - Virtual 2020. Anais...Lorena(SP): ABERGO, 2020. Disponível em: . Acesso em: 2 out. 2021.

HARLEY, Aurora. Icon Usability. Nielsen Norman Group, 2014. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/icon-usability/. Acesso em mar. 2021.

IIDA, Itiro; GUIMARÃES, Lia B. de M. Ergonomia: projeto e produção. 3. ed. rev. São Paulo: Blücher, 2016.

IQBAL, Shamsi T. et al.. Towards an Index of Opportunity: Understanding Changes in Mental Workload during Task Execution. In: Conference on Human Factors in Computing Systems. Proceedings… Portland: CHI 2005, 2005.p. 311-320.

INTERNATIONAL ORGANISATION FOR STANDARDISATION. ISO 9241-11: Ergonomic requirements for office work with visual display terminals (VDTs). Part 11: Guidelines for specifying and measuring usability. Genebra: International Organization For Standardization, 1998. 26 p.

MORAES, Laíse M. et al.. Courseware usability for deaf students: a test using eye tracking. In:12th International Conference on Education and New Learning Technologies. Proceedings… Palma de Mallorca: IATED, 2020. p. 4120-4132.

NIELSEN, Jakob. Usability Engineering. California: Morgan Kaufmann, 1994.

RAYNER, Keith et al. Eye Movement Control in Reading: an overview and model. In: UNDERWOOD, Geoffrey (ed.). Eye Guidance in Reading and Scene Perception. Massachusetts: Elsevier Science, 1998. Cap. 11. p. 243-268.

SCHULTHEIS, Holger; JAMESON, Anthony. Assessing cognitive load in adaptive hypermedia systems: Physiological and behavioral methods. In: International conference on adaptive hypermedia and adaptive web-based systems. Proceedings… Berlin: Springer, 2004. p. 225-234.

STANTON, Neville; SALMON, Paul M.; RAFFERTY, Laura A. Human factors methods: a practical guide for engineering and design. Farnham: Ashgate Publishing, 2013.

Published

2021-12-09

How to Cite

GOBBI, Aline Girardi; MERINO, Eugenio Andrés Díaz. Use of icons in mobile devices graphic interfaces: a study from the point of view of Universal Design. Human Factors in Design, Florianópolis, v. 10, n. 20, 2021. DOI: 10.5965/2316796310202021113. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/hfd/article/view/19376. Acesso em: 22 dec. 2024.