Retold stories

analysis of fashion images with afro-descendants

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/18083129152021e0016

Keywords:

Fashion, Fashion editors, Image consultants, Costume designers, Kamara, Ibrahim

Abstract

With antiracial manifestations and the interest in this collective action, fashion through styling represents and instrument of expression and social reflection. This study aims to analyze the stylings of Ibrahim Kamara from the perspective of afrofuturism. The approach is necessary because it is known that stylings are created to communicate and Kamara recognizes the body with a biopolitical character, body-history, creates narratives with the protagonist of Afro-descendants in peripheral scenarios. Method addresses Gillian Rose´s visual methodology (c2016), starts with styling from the perspective of fashion photography until the case study of Kamara´s stylings arrives; and afro-descendants in fashion editorials. It is analyzed that Kamara problematizes the visual references to break aesthetically with the centralizing, normalizing and traditional power propagated by Europeanized, Americans, white and traffic views through reflections on the future of society. However, fashion visually expresses these resistance behaviors and the styling is one of the practices that contributes to an image construction of a social nature

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Author Biographies

Bruno Sousa Furtado, Universidade de São Paulo - USP

Mestre em Têxtil e Moda pela Universidade de São Paulo (USP); Especializado em Moda, Artes e Contemporaneidade (2017) pela Universidade Salvador (UNIFACS); Bacharel em Moda (2009) pela Universidade da Amazônia (UNAMA); Licenciando pleno em Educação Artística - Artes Plásticas (2012) pela Universidade Federal do Pará (UFPA). O interesses de pesquisa é em styling de moda, moda, imagem de moda, criação, antropologia, cultura, artes,  fotografia, consumo e educação. 

Adriana de Fátima Valente Bastos, Instituto Federal de Pernambuco - IFPE

Professora efetiva no Instituto Federal de Pernambuco - IFPE. Vice-líder do Núcleo de Estudos em Marketing no Interesse Social (MIS). Doutora em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas - FGV / EAESP (2019) na linha de pesquisa estratégias de marketing. Mestre pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB / PPGA (2013), com área de concentração gestão organizacional e linha de pesquisa em marketing e sociedade. Possui graduação em Administração pela UFPB (2010). Tem pesquisado nas áreas de Marketing Social, Macromarketing, Comportamento do Consumidor, Pesquisa Transformativa do Consumidor.

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Published

2021-04-30

How to Cite

FURTADO, Bruno Sousa; BASTOS, Adriana de Fátima Valente. Retold stories: analysis of fashion images with afro-descendants. DAPesquisa, Florianópolis, v. 16, p. 01–23, 2021. DOI: 10.5965/18083129152021e0016. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/18186. Acesso em: 25 nov. 2024.

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