Texture experimentation:

the (de) construction of artistic experiences with children

Authors

  • Adriana Moreira Universidade Federal do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.5965/1808312915252020e0016

Keywords:

Performing arts and children, Writing and art, Texture (Art)

Abstract

This essay demonstrates the search for ways to reflect and write about the artistic experience called Texture Experimentation. This experiment was carried out in 2014 with children from 2 to 5 years old in a private school. The practice, which has distinct moments in its elaboration, gains strength when it comes out of the astonishment before the Chaos and assumes that a chaotic perspective could express the child's ways of re-elaborating his artistic work. Concepts emerged from the Chaos Theory, such as self-organization, unpredictability, complexity and systems are points of analysis, of (de) construction and re-elaboration of this experience carried out within the school space. The text is organized in blocks of ideas and text boxes: blocks that expose the central ideas of the practical process and text boxes with thoughts that express the practical path of artistic creation in the form of quotes, reports, narratives and images. This is a try to write in a less linear, more fragmented and open to the interpretations of readers way, thus bringing chaotic splashes also to the form of the text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Moreira, Universidade Federal do Amapá

Graduação em Educação Artística- Habilitação em Artes Cênicas pela Universidade Federal de Uberlândia (2008). Mestrado pelo Programa de Pós- Graduação em Artes (Título da dissertação - Memórias Em Quedas: os viewpoints como experiência pedagógica na educação básica. 2013 ). Doutoranda pela Universidade Estadual de Santa Catarina (UDESC). Professora Assistente do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP) na área de Prática Teatral. Membro do grupo Coletivo Teatro da Margem atuando e pesquisando as artes cênicas e performáticas(2009-2018). Professora substituta do Curso de Graduação em Teatro na Universidade Federal de Uberlândia (2014-2015) atuando na área de Pedagogia do Teatro. Professora de Artes e Teatro em escola de educação básica na cidade de Uberlândia/MG (2008-2018).

References

BARBOSA, W.; CRISPIM, S. F. As teorias do caos e da complexidade estratégica. In: SIMPÓSIO DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO E TECNOLOGIA. 11., 2006. Anais[...] Resende, RJ : Associação Educacional Dom Bosco, 2006. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos06/834_Caos%20e% 20 Complexidade%20Seget.pdf. Acesso em: 28 ago. 2018.

FAGUNDES, P. Caos e criação processos de ensaio. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 6., 2010, São Paulo. Anais[...] São Paulo : ABRACE, v.11, n.1, 2010. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace /article /view/ 3675. Acesso em: 29 jan. 2020.

FERREIRA, V. Mongólia: uma narrativa caótica? Dissertação (Mestrado em Letras). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. Disponível em: https://www.maxwell. vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12053@1. Acesso em 24 set 2020.

FRANÇA, L. C. M. Caos – Espaço – Educação. São Paulo: Annablume, 1994.

HOLM, A. M. Baby-Art: os primeiros passos com a arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna, 2007.

HOLM, A. M. Fazer e pensar arte. São Paulo: Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.

HOLM, A. M. A energia criativa. Pro-posições, Campinas, v. 15, n. 1, [43], p. 83-95, jan./abr. 2004. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643844 /11324. Acesso em: 29 jan. 2020.

MACHADO, M. M. Novos rumos para o ensino do teatro: Reflexão sobre currículo e cena contemporânea. In: CONGRE.SSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS, 7., 2012, Porto Alegre. Anais[...] Porto Alegre, RS : ABRACE, v.13, n.1, 2012. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/2258.

Acesso em 29 jan. 2020.

MACHADO, M. M. A poética do brincar. São Paulo: Editora Loyola, 2004.

Published

2020-10-20

How to Cite

MOREIRA, Adriana. Texture experimentation:: the (de) construction of artistic experiences with children . DAPesquisa, Florianópolis, v. 15, n. esp., p. 01–22, 2020. DOI: 10.5965/1808312915252020e0016. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/dapesquisa/article/view/17944. Acesso em: 18 may. 2024.