Deuxième Scherzo, Op.14, de Clara Schumann
DOI:
https://doi.org/10.5965/1808312907092012323Keywords:
composição musical, Piano, Clara SchumannAbstract
O presente artigo originou-se do contato com a obra Deuxième Scherzo Op.14,
de Clara Schumann (1819–1896). Compositora, professora e ilustre intérprete
germânica do século XIX desenvolveu uma trajetória musical e profissional
intensa obtendo alto grau de reconhecimento artístico, pelas suas composições
e performances. A primeira parte do artigo expõe a biografia de Clara
Schumann, embasada principalmente na obra de Eliana Monteiro da Silva
(2011) “Clara Schumann: Compositora X Mulher de Compositor”. Em paralelo,
abordamos a atitude de Clara como responsável pela editoração das obras de
Robert Schumann, a sua postura como concertista/intérprete musical e os seus
ensinamentos. A segunda parte do artigo expõe o eixo central da pesquisa,
que busca contextualizar o tema principal da peça Deuxième Scherzo pour le
Pianoforte Op.14 (1841–1845), observando a trajetória e recorrência do mesmo
tema no Lied Op. 12 n.2 “Er ist Gekommen in Sturm und Regen” (1841), escrito
em co-autoria pelo casal Schumann, e na “Sonate für Klavier, g-moll” (1841–42).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the study being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This journal, following the recommendations of the Open Access movement, provides public access to all its content, following the principle that free access to research leads to a greater global exchange of knowledge.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. The Journal DAPesquisa reserves the right to use software or other methods of detecting plagiarism to analyze submitted works.