To have a cloth, to have a plan: weaving teaching in the midst of the curricular internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/244712671012024242

Keywords:

teacher training in visual arts, curricular internship, self constructuon

Abstract

The text essays about and based on teaching paths created in the subject of Curricular Internship in Visual Arts, proposed in the initial training of art educators. The writing unfolds from the appropriation of a raw cotton fabric, a cloth, on which the discipline plan developed. On the cloth, some propositions were executed, but there was also the appropriation of this cloth as an intervention surface, spontaneously by the participants. Thus, the processes of teaching constitution are exercised from poetic and conceptual intercessors, starting from A/R/Tographic (Irwin, 2013) and cartographic (Rolnik, 2016) inspirations, in their methodological intricacies. The theoretical field draws on Larrosa (2004, 2017, 2018), Pereira (2016), Martins (2012), among others. It discusses, in its first part, the establishment of the plan; moves on to writing that narrates operations and exercises in that cloth; and, finally, it addresses aspects of teaching constitution from the perspective of aesthetic training. It points to the fundamental need for aesthetic teaching training, starting, to this end, with theoretical-practical exercises that reflect the possibilities of poetic constitution of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela da Cruz Schneider, Federal University of Rio Grande

Professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande (FURG), no Instituto de Letras e Artes (ILA), nos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Artes Visuais. Doutora em Educação, pela Universidade Federal de Pelotas. Possui graduação em Artes Visuais - Licenciatura, pela Universidade Federal de Pelotas; Experiência docente da área de Didáticas e Metodologias do Ensino da Arte, supervisão de estágios na área de Artes Visuais e práticas formativas em Artes Visuais. Coordenadora do Projeto de Pesquisa Maloca Pandêmica: Gambiarras Docentes (FURG/UFPel). Coordena o Grupo de Estudos AFEE! - Arte, Formação e Experiência Estética (FURG). Vem desenvolvendo pesquisa nas conjugações ente arte e educação, centrando-se em poéticas docentes e formação estética.

Lívia Lempek Trindade Monteiro, Federal University of Rio Grande

Graduada em Artes Visuais Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Atual mestre no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU-FURG) e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais (PPGAV-UFPel).

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. Editora Perspectiva SA, 2020.

BARROS, Manoel de. Memórias Inventadas: A Infância. São Paulo: Planeta, 2003.

BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições, 2020.

BOURRIAUD, N. Pós-Produção: como a arte reprograma a vida. São Paulo: Martins Fontes, 2009a.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009b.

CERTEAU, Michel de. A Invenção do Cotidiano: 1. Artes do fazer. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

DERDYK, Edith. Linha de horizonte: por uma poética do ato criador. São Paulo: Escuta, 2001.

DELEUZE, Gilles. Os Intercessores. In: Os Intercessores. Conversações. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon. A Lógica da Sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. Pesquisa educacional baseada em arte: A/R/Tografia. Editora UFSM, 2013.

LARROSA, Jorge. A operação ensaio: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Educação & realidade, v.29, n.1, p.27-44, Porto Alegre: UFRGS, 2004.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício do professor. 1. ed Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.

LARROSA, Tremores – escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

HERNÁNDEZ, F.; OLIVEIRA, M. O. (Orgs.). A Formação do Professor e o Ensino das Artes Visuais. Santa Maria: Editora UFSM, 2015.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Intermeios, 2012.

MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.

OLIVEIRA, M. O.; LAMPERT, J. Artes Visuais e o Campo de Estágio Curricular. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 8, n. 8, p. 78-93, 2013.

PEREIRA, Marcos Villela. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: UFSM, 2016.

RICHTER, Ivone. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2003.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; UFRGS, 2016.

SCHNEIDER, Daniela da Cruz. Da feitura de si: por um gesto artístico na formação. 2018. 77f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

Published

2024-06-01

How to Cite

SCHNEIDER, Daniela da Cruz; MONTEIRO, Lívia Lempek Trindade. To have a cloth, to have a plan: weaving teaching in the midst of the curricular internship. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 242–259, 2024. DOI: 10.5965/244712671012024242. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24656. Acesso em: 17 jul. 2024.