Moment of play: an experiment that brings playfulness to academic teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267932023111

Keywords:

board games, visual pedagogies, playfulness, education, interdisciplinary

Abstract

This article reports on “Playful Moments” for interdisciplinary academic teaching, based on the board game “Mental Blocks”. The game was used in Graphic Design, Civil Engineering and Environmental Engineering courses. It was therefore necessary to emphasise in this study the importance of adapting the rules of the game to suit the characteristics of each target audience, revealing that playfulness enriches the educational experience, but requires taking into account the particularities of the students. Participatory action research was used as methodological support, so that the study had a collaborative aspect. The article thus highlights the role of the teacher as a mediator between theory and practice, providing valuable insights for integrating play into teaching and inspiring future pedagogical developments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Barbosa Queiroz, Universidade Federal de Goiás

Mestra e Doutoranda em Arte e Cultura Visual UFG, Especialista em Gestão Pública, Membro dos Grupos de Pesquisa Cultura Visual, e JOGAART - Grupo de Pesquisa em Jogos, Audiovisual, Arte e Tecnologia. 12º Colocada no Desafio LED – Pela Educação (2023). Pesquisadora na área de jogos educacionais e jogos de tabuleiro, graduada em Design de Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de GO PUC GO. Servidora Pública pela UFG, Diretora da Publicidade Institucional UFG e Diretora de Comunicação da Associação de Egressos da UFG. juqueiroz@ufg.br

Thiago F. Sant'anna, Universidade Federal de Goiás

Thiago F. Sant’Anna é graduado em História e Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, possui e Doutorado em História pela Universidade de Brasília, na Área de Concentração em Estudos Feministas e de Gênero; e Pós-Doutorado em Arte e Cultura Visual pelo Programa de Pós-Graduação em Artes e Cultura Visual, da Faculdade de Artes Visuais, da Universidade Federal de Goiás, onde atua como professor do quadro permanente. Também é professor do Programa de Pós-Graduação em Mestrado Profissional em Estudos Culturais, Memória e Patrimônio, vinculado à Universidade Estadual de Goiás/ Campus Cidade de Goiás.

References

ANDRADE, Paula Deporte de. Pedagogias Culturais - uma cartografia das (re)invenções do conceito. Porto Alegre: [S.N.], 2016.

BATISTA, Rômulo Jorge et al. Método tradicional e estratégias lúdicas no ensino de biologia para alunos de escola rural do município de Santarém-PA, p. 1–18, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 59ª ed. Rio de Janeiro | São Paulo: [S.N.], 2019.

HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. [S.L.: S.N.], 2020.

HUIZINGA, J. Homo ludens: O jogo como elemento da cultura. 1. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.

MOREIRA, Marília et. al. Tecnologias Educativas no Processo Formativo: discurso dos acadêmicos de Enfermagem. p. 1–7, 2019. Disponível em: HTTPS://DOI.ORG/10.5205/1981-8963-V13I01A234817P155-161-2019. Acesso em: 17/09/2023

PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Observação participante e pesquisa-ação. Métodos e Técnicas de pesquisa em Comunicação. 2ª ed. Curitiba: Atlas, 2006. p. 125–145.

SAWYER, Micah; GILMOUR, Jonathan. Mental Blocks - The Game of Puzzling Perspectives. [s. L.: s. N.], 2016.

SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa; GARCEZ, Edna Sheron da Costa. Um estudo do estado da arte sobre a utilização do lúdico em ensino de Química. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 17(1), 183–214. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2017171183

Published

2024-01-04

How to Cite

QUEIROZ, Juliana Barbosa; SANT’ANNA, Thiago F. Moment of play: an experiment that brings playfulness to academic teaching. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 3, p. 111–123, 2024. DOI: 10.5965/24471267932023111. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/24532. Acesso em: 11 may. 2024.