Art education and visual culture: everydaylife as artisticpractice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267922023138

Keywords:

everyday, artistic practices , art education , visual culture

Abstract

The present study brings as a reflection the everyday life in art teaching and visual culture as an epistemic construction. To do so, we highlighted some authors that were added to this corpus, to provoke crossings in the subjective relations of the subjects with the ordinary practices, such as: Michel de Certeau (2014), Suely Rolnik (2019), Gilles Deleuze (2022), Nilda Alves (2001), María Acaso (2011), among others. Furthermore, we problematize the implications of being a teacher-artist on the pedagogical frontier with practices of the self, taking the series 1 a day and the Poetic Medications & Artistic Prescription as objects of investigation. Such practices elaborate strategies of resistance to the dictates of the capitalist system, in an attempt to create alternative paths for what has already been established as art education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodolfo Rodrigues Pontes, Rio de Janeiro State University

Designer Gráfico e Assistente Pedagógico na SEDUCT. Mestrando em Artes PPGARTES/UERJ. E-mail: rodriguespontesr@gmail.com.

Adeilma Casado da Costa, Rio de Janeiro State University

Artista e Arte Educadora independente. Mestranda em Artes PPGARTES/UERJ. E-mail: adeilmacasado@yahoo.com.br.

Isabel Almeida Carneiro, Rio de Janeiro State University

Artista e Professora Adjunta do Instituto de Artes da UERJ. Doutora em Artes Visuais pela EBA/UFRJ. Atua no Mestrado e Doutorado em Artes PPGARTES/UERJ. E-mail: bebelcarneirogm@gmail.com.

References

ACASO, María. Esto no son las Torres Gemelas: cómo aprender a leer la televisión y otras imágenes. Madrid: Catarata, 2016.

ACASO, María. Una educación sin cuerpo y sin órganos. In: ACASO, María (orgs.) et al. Didáctica de las artes y la cultura visual. Madrid: Ediciones Akal, 2011. p. 35-54.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ACASO, María; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, p. 229-236, 2000.

ATKINSON, Dennis. Art, Disobedience, and Ethics. London: Palgrave Macmillan, 2018.

BASBAUM, Ricardo. O artista como pesquisador. In: BASBAUM, Ricardo. Manual do artista-etc. 1. ed. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013. p. 193-201.

BLANCHOT, Maurice. A fala cotidiana. In: BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita 2: a experiência limite. São Paulo: Escuta, 2007. p. 235-246.

BRAIDOTTI, Rosi. Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Editorial Gedisa, 2004.

BROUGÈRE, Gilles. Vida cotidiana e aprendizagens. In: BROUGÈRE, Gilles; ULMANN, Anne-Lise (orgs.). Aprender pela vida cotidiana. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 11-24.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 22. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

DIAS, Belidson. ARRASTÃO: o cotidiano espetacular e práticas pedagógicas críticas. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (orgs.). Culturas das imagens: desafios para a arte e para educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012. p. 55-73.

FOUCAULT, Michel. A escrita de si. In: FOUCAULT, Michel. O que é um autor?. 4. ed. Lisboa: Nova Vega, 2002. p. 129-160.

FREEDMAN, Kerry. Teaching visual culture: curriculum, aesthetics, and the social life of art. New York: Teachers College, 2003.

GROYS, Boris. Arte poder. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2015.

GROYS, Boris. Education by infection. In: MADOFF, Steven Henry (ed.). Art School: (propositions for the 21st century). Cambridge: The MIT Press, 2009. p. 25-32.

JESUS, Joaquim Alberto Luz de. (In)visibilidades: um estudo sobre o devir do professor-artista no ensino em artes visuais. 2013. 261 f. Tese (Doutorado em Educação Artística) – Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto.

LAMPERT, Jociele. Sobre ser artista professor. In: MARTINS, Mirian Celeste; MOMOLI, Daniel; BONCI, Estela (orgs.). Formação de educadores: modos de pensar e provocar encontros com a arte e mediação cultural. São Paulo: Terracota Editora, 2018. p. 76-87.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. São Paulo: Pólen, 2019.

ROGOFF, Irit. Studying visual culture. In: MIRZOEFF, Nicholas (ed.). The visual culture reader. 2. ed. London, Routledge, 2002. p. 24-36.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. 2. ed. São Paulo: n-1 Edições, 2019.

Published

2023-09-19

How to Cite

PONTES, Rodolfo Rodrigues; COSTA, Adeilma Casado da; CARNEIRO, Isabel Almeida. Art education and visual culture: everydaylife as artisticpractice. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 138–151, 2023. DOI: 10.5965/24471267922023138. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23974. Acesso em: 18 may. 2024.