The construction process of the painting class as a process of creation and research in visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267912023072

Keywords:

Visual reporting, Experience, Pablo Picasso, Collage

Abstract

The present essay consists of a visual report of the oriented teaching of the Master in the Post-Graduation Program in Visual Arts of the State University of Santa Catarina - UDESC, in the discipline of Pictorial Processes in the Graduation in Visual Arts in the classes of licenciatura and baccalaureate, taught by Prof. Dr. Jociele Lampert in the second half of 2022 at the same educational institution. Taking Pablo Picasso as a reference artist for the creation of a proposal/challenge for undergraduate classes and the idea of the studio as a living space. The studio space, as a place of articulation and relations between teaching and learning in Visual Arts. Doing and practice as a generating element of knowledge production in Art. For, from the understanding of the author Dewey (2010) about aesthetic experience, theory and practice are not separate elements, but generators of knowledge, learning through doing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Pereira de Lima, Santa Catarina State University

Mestrando em Artes Visuais no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catariana (UDESC) bolsista Programa de Bolsas de Monitoria de Pós-Graduação (PROMOP) - UDESC. Licenciado em Educação Artística na Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/246981112919810. E-mail: pereiralima1184@gmail.com

Jociele Lampert, Santa Catarina State University

Professora Titular na Universidade do Estado de Santa Catarina. Atualmente Professora Investigadora Visitante na FBAUL/CIEBA/ULISBOA. Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP (2009). Atua no Mestrado e Doutorado em Artes Visuais PPGAV/UDESC. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7149902931231225. E-mail: jocielelampert@uol.com.br

References

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2010.

GIANNOTTI, Marco. Colagem e fragmentação. In: GIANNOTTI, Marco. Breve história da pintura contemporânea. São Paulo: Ed. Claridade, 2009.

LAMPERT, Jociele. O ateliê de pintura como um laboratório de ensino e aprendizagem em Artes Visuais. PORTO ARTE: Revista de Artes Visuais, v. 23, n. 39, 2018. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/PortoArte/article/view/81947. Acesso em 24 jan. 2023.

VARGAS, Herom; SOUZA, Luciano de. A colagem como processo criativo: da arte moderna ao motiongraphics nos produtos midiáticos audiovisuais. Revista Comunicação Midiática, v. 6, n. 3, set./dez. 2011. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3900496.pdf. Acesso em 23 out. 2022.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto Inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Ed. FAPESP, 1998.

Published

2023-05-01

How to Cite

LIMA, Marcelo Pereira de; LAMPERT, Jociele. The construction process of the painting class as a process of creation and research in visual arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 72–85, 2023. DOI: 10.5965/24471267912023072. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/23692. Acesso em: 20 nov. 2024.