Walking the teachingarchive

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022021

Keywords:

Teachingarchive, Telling Pedagogy, Processes of Creation

Abstract

I built this text as a writing-crossing process created within the incursions in the archives related to my teaching practices in the years 2017, 2018, and 2019 and called teachingarchive. I focused on the subject Laboratory of Artistic Production 1 (LAB1), taught for the fifth grade of the Visual Arts course - Bachelor's Degree - at the Faculty of Visual Arts (FAV), Federal University of Goiás (UFG). I present the pillars that supported my artistic-pedagogical practice in the mentioned years and highlight the emergence of a telling pedagogy as the primary strategy used to stimulate students' artistic practice and creative processes in this period. The theoretical references cited point to the fields of narrative research, auto/biographical studies, and decolonial studies. I conclude by recognizing the transforming, critical, and liberating aspects of the acts of creation within the university environment. They are capable of undoing and remaking connections with our subjectivities, moving us to other places from where we can perceive new ways of doing, thinking, and existing in art, education, and life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manoela dos Anjos Afonso Rodrigues, Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás (FAV/UFG)

Professora do curso Artes Visuais Bacharelado (FAV/UFG). Professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Arte e Cultura Visual (FAV/UFG), onde orienta e desenvolve investigações na linha de pesquisa Poéticas Artísticas e Processos de Criação, com ênfase na Pesquisa Autobiográfica em Arte. Líder fundadora do Núcleo de Práticas Artísticas Autobiográficas – NuPAA/UFG/CNPq

References

AFONSO, Manoela dos Anjos. Language and place in the life of Brazilian women in London: writing life narratives through art practice, 262 f. Tese de doutorado (Doctor of Philosophy in Arts) Chelsea College of Arts, University of the Arts London, Londres, 2016.

ANDREWS, Molly; SCLATER, Shelley Day; SQUIRE, Corinne; TREACHER, Amal. Lines of narrative: psychosocial perspectives. London: Routledge, 2000.

ANDREWS, Molly; SQUIRE, Corinne; TAMBOUKOU, Maria. Doing narrative research. 2a ed. London: Sage, 2013.

ANZALDÚA, Gloria. Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 8, n. 1, 2000. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/9880/9106 Acesso em: 8 jun. 2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 15ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

CLARETO, Sônia Maria; VEIGA, Ana Lygia Vieira Schil da. Uma escrita de muitos ou uma escrita em travessia. In: CALLAI, Cristiana; RIBETTO, Anelice. Uma outra escrita acadêmica: ensaios, experiências e invenções. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016. p. 31-47.

CLARK, Lygia; OITICICA, Helio. Cartas, 1964-74. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1998.

CONCEIÇÃO, Matheus Pires da; CAVICCHIOLI, Henrique; RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. Correspondências: Vestígios do percurso da Criação. Goiânia: Gráfica UFG, 2019. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/403/o/Correspondencias_E-book_FAVUFG_CONCEIC%CC%A7A%CC%83O-CAVICCHIOLI-RODRIGUES.pdf Acesso em: 25 jun. 2022.

CURTIS, Barry; PAJACZKOWSKA, Claire. ‘Getting there’: travel, time and narrative. In: ROBERTSON, George; MASH, Melinda; TICKNER, Lisa; BIRD, Jon; CURTIS, Barry; PUTNAM, Tim. Travellers’ tales: narratives of home and displacement. London: Routledge, 1994. p. 199-215.

GÓMEZ, Pedro Pablo; MIGNOLO, Walter. Estéticas decoloniales. Bogotá: Universidade Distrital Francisco José de Caldas, 2012.

GONZÁLEZ, Jannifer A. Autotopographies. In: BRAHM, Gabriel; DRISCOLL, Mark. Prosthetic territories: politics and hypertechnologies. Colorado: Westview Press, 1995. p. 133-150.

LANCRI, Jean. Colóquio sobre a metodologia da pesquisa em artes plásticas na universidade. In: BRITES, Blanca; TESSLER, Elida (org.) O meio como ponto zero: metodologia da pesquisa em artes plásticas. Porto Alegre: Editora da Universidade UFRGS, 2002. p. 15-33.

LEJEUNE, Philippe. Diários e blogs. In: LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p. 255-368.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas institucionais de si: a arte de enlaçar reflexão, razão e emoções. In: In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Elizeu Clementino de. Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017. p.99-123.

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. Writing life narratives through art practice. Qualitative Research in Psychology, Philadelphia, v. 15, n. 2-3, Feb. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1080/14780887.2018.1429866 Acesso em: 25 jun. 2022.

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. Pesquisa autobiográfica em arte: apontamentos iniciais. Revista Nós: Cultura, Estética e Linguagens, Goiás, v. 6, n. 1, p. 95-130, maio 2021a. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistanos/article/view/11364. Acesso em: 25 jun. 2021.

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. O espaço autobiogeográfico em construção. Paralelo 31, Pelotas, n. 17, p. 138-167, dezembro 2021b. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/paralelo/article/view/22533/14153. Acesso em: 25 set. 2021.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. 3ª ed. São Paulo: FAPESP, Annablume, 2007.

SALLES, Cecília Almeida. Arquivos da criação: arte e curadoria. Vinhedo: Editora Horizonte, 2010.

SOUZA, Elizeu Clementino de; MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Entrelaçamentos entre histórias de vida, arte e educação. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene; SOUZA, Elizeu Clementino de. Pesquisa narrativa: interfaces entre histórias de vida, arte e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2017. p. 13-21.

SQUIRE, Corinne; DAVIS, Mark; ESIN, Cigdem; ANDREWS, Molly; HARRISON, Barbara; HYDÉN, Lars-Christer; HYDÉN, Margareta. What is narrative research? London: Bloomsbury, 2014.

TAMBOUKOU, Maria. Genealogy/Ethnography: finding the rhythm. In: TAMBOUKOU, Maria; BALL, Stephen. Dangerous Encounters: genealogy and ethnography. New York: Peter Lang, 2003. p. 195-2016.

Published

2022-10-06

How to Cite

RODRIGUES, Manoela dos Anjos Afonso. Walking the teachingarchive. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 021–041, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022021. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22371. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática