An endogenous visual process with nomadism of means and images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022200

Keywords:

endogenous image, exogenous image, etching

Abstract

This visual essay is a clipping of a broader research that involves the migration of images produced at different times, which migrate as nomads from one medium to another in order to integrate with the time and space in which I live today, a reflection of my migration to Marabá, a city located in the Amazon paraense and place at the same time diverse and antagonistic to that of my origin. The choices are somehow the result of this antagonism, the distance traveled by the migration of region brought me closer to myself, perhaps the effect of the Amazon distances that so vast, seem at each step so far more further, contributing to an endogenous visual process, in which images of the past are invariably engendered by exogenous perception that never moves away,  as a need for visual art to incorporate, exchange and simulate in their means the human experience of life, themselves, dumb and inert bodies but fully capable of induce the thought to those who in the fruition animate them. Two experiments will be shown, in one, the image of a recent painting and photograph migrate to a 23-year-old ago etching plate, and the other an old drawing and a recent photograph migrate to a woodcut with historical carving and printing processes and from them to a  hybridized print with digital process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Roberto da Silva, Universidade federal do Sul e Sudeste do Pará

É Gravador, Técnico em Artes Gráficas especializado em Produção Visual Gráfica pelo SENAI, atuou profissionalmente em Publicidade. É mestre em Artes Visuais pela Unesp e Doutro pela Unicamp, atualmente  exerce a função Docente na Faculdade de Artes Visuais da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará. Ministrou aulas para os cursos Desenho Industrial e Publicidade da Universidade Presbiteriana Mackenzie. A produção artística tem ênfase em Gravura, Artes gráficas e Anatomia Humana nos segmentos de: desenho, xilogravura, litografia, gravura em metal, produção gráfica, pintura, ilustração e modelagem.

References

BEARDON, Colin. Práticas criativas e o projeto de software. In: DOMINGUES, Diana. (org) A Arte e vida no Século XXI: Tecnologia, ciência e criatividade. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem: Para uma ciência da imagem. Lisboa: KKYM + EAUM, 2014.

COLI, Jorge. A obra ausente. In: SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Editora Unicamp, 2012, p.41-50.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

FOCILLON, Henri. A vida das formas. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983.

IVINS Jr, William Mills. Imagen y conocimiento: Análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona: Editorial Gustavo GiIi. S.A, 1974.

LAURENTIZ, Paulo. Holarquia do Pensamento Artístico. Campinas: Editora Unicamp, 1991.

LE'VI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. 2ª ed. São Paulo: Papirus Editora, 1997.

MARTINS, Itajahi. Gravura: Arte e técnica. São Paulo: Fundação Nestlé Cultura, 1987.

MENEZES, Philadelpho. Oralidade no experimento poético brasileiro. In: DOMINGUES, D. (Org.) A Arte no Século XXI: A Humanização das Tecnologias. São Paulo: Fundação da Editora da Unesp, 1997, p. 272-281.

SALLES, Cecilia Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2ª ed. Vinhedo: Editora Horizonte, 2008.

SARTRE, Jean-Paul. Imaginação. 1ª. Ed. Porto Alegre: L& PM Pocket, 2008.

Published

2022-10-06

How to Cite

SILVA, Wilson Roberto da. An endogenous visual process with nomadism of means and images. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 200–215, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022200. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22294. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática