Nomadic figurations in digital manipulations: experimentations of a State of Teaching in Visual Arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267822022069

Keywords:

Subjectivation Processes, Faciality, Selfie

Abstract

Concerned with the formation of subjectivity, this article seeks to reflect on the nomadic practices in the experiments carried out in a Teaching Internship in the Digital Art discipline of the Visual Arts course at the State University of Maringá (UEM). From a selfie, the students were encouraged to manipulate the photographs in editing software (such as Photoshop) inspired by the artistic processes of drag. This proposal starts from a rhizomatic approach to the curriculum, allowing it to be crossed by issues brokered by its outside. Thus, we bring to this discussion the concepts of nomadic figurations, a kind of political map that allows us to understand the processes of contemporary subjectivation, and faciality, a control machine that, through the formation of a face, inserts us into closed territories of experience. The manipulation of digital images, in addition to the coercive processes of body control, is used in our proposal as a practice of the self with the ability to organize nomadic movements for the formation of a more libertarian subjectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Barrionuevo, Universidade Estadual de Maringá

Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Educação e graduado em Artes Visuais, ambos pela Universidade Estadual de Maringá.

Eliane Rose Maio, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá.

Roberta Parpinelli Stubs, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista. Professora do curso de Artes Visuais da Universidade Estadual de Maringá.

References

AGAMBEN, Giorgio. O que é um dispositivo? In AGAMBEN, Giorgio: O que é o contemporâneo? e outros ensaios. 6ª. ed. Trad. Vinicius Nicastro Honesko. Chapecó/SC: Argos, 2009. p. 8-51

BARRIONUEVO, Gustavo. STUBS, Roberta. A ficção como potência para subjetividades pós-identitárias: pensando uma figuração drag. Revista de Educação e Complexidade. Cianorte/PR, n.5, p. 73-91, dez, 2017. Disponível em: http://www.crc.uem.br/departamento-de-pedagogia-dpd/koan-revista-de-educacao-e-complexidade/edicao-n-5-dez-2017. Acesso: 10 jun. 2022.

BRAGA, Paula. Arte Contemporânea: modos de usar. São Paulo: Elefante, 2021.

BRAIDOTTI, Rosi. Diferença, Diversidade e Subjetividade Nômade. Revista Labrys, Estudos Feministas, n. 1-2, Brasília: Montreal: Paris - Julho/Dezembro de 2002, p. 1-16.

CASTELEIRA, Rodrigo Pedro. (Des)pregamentos e Táticas nos Cotidianos Narrados por Travestis: Desalojamentos nos espaços prisionais como modos de (r)existências. 111 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Maringá. Maringá, 2018.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 3. São Paulo: Editora 34, 2012.

GALLO, Silvio. Deleuze & Educação. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

GUATTARI, Felix. ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis/RJ: Vozes, 1996.

IRWIN, Rita. A/r/tografia. In: DIAS, Belidson. IRWIN, Rita L. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria/RS: Ed. da UFSM, 2013, p. 21-26.

KIRST, Patrícia Beatriz Argôllo Gomes. FONSECA, Tânia Mara Galli. A imagem digital como dispositivo de apropriação dos modos de subjetivação contemporâneos. Psicologia em Estudo. Maringá. v.15, n.2, 2010. p. 401-408. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-73722010000200019. Acesso em: 29 de set. 2020.

MAIO, Eliane Rose. O começo dessa história: discussões iniciais sobre gênero. In: RIBEIRO, Marcos (Org.). A conversa sobre gênero na escola: aspectos conceituais e político-pedagógicos. Rio de Janeiro: Wak, 2019. p. 17-30.

SIQUEIRA, Juliano Reis. Estágio em Artes Visuais como campo de pesquisa. Apotheke, Florianópolis, v. 8, n.1, p. 30- 43, abril, 2022. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21814. Acesso em: 6 jun. 2022.

SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

VIEIRA, Renata de Almeida. Formação Pós-Graduada e Docência no Ensino Superior: mapeamento das discussões sobre o Estágio de Docência na RBPG/CAPES. Contra-pontos, Itajaí, v. 13, n. 2, p. 94 – 101, mai-ago, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5965/24471267812022028. Acesso em: 1 jun. 2022.

Published

2022-10-06

How to Cite

BARRIONUEVO, Gustavo; MAIO, Eliane Rose; STUBS, Roberta Parpinelli. Nomadic figurations in digital manipulations: experimentations of a State of Teaching in Visual Arts. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 069–082, 2022. DOI: 10.5965/24471267822022069. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/22240. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática