Visual arts internship as a field of research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267812022028

Keywords:

Visual Arts internship, Disciplining, Teaching of Visual Arts

Abstract

This article seeks to consider the visual arts internship as a field of research, as a contact between plastic investigation and teaching in the formation of the art teacher.  This connection between research and education can enable collaborative experiences that break with the disciplinary model that operates in most schools. In light of Foucault's ideas (2019), the internship and the school are seen as objects of research, in the search to develop strategies, beyond the school exercises of transmitting information (PEY, 2000).  The artistic making implies movements in space and actions that contrast with the immobilization of the body in school's desks and in front of screens.  The internship can make room for an education that does not trigger disciplining devices, but leaves indifference behind in order to problematize a pedagogy divided into leaders and directed, which has the hierarchical norm as a policy of truth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliano Siqueira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Graduação em Artes Visuais - Bacharelado em escultura (2005), Licenciatura plena em desenho e plástica (2007) e mestrado em Educação (2009) pela UFSM. Doutorado em Artes Visuais (2019) pela UDESC. Professor adjunto da UEL na Licenciatura em artes visuais, atuando na área de arte-educação, escultura e teoria da arte. Endereço para acessar este CV: http://lattes.cnpq.br/8014633709940019 ; http://ORCID: 0000-0002-4101-1350; juliano@uel.br

References

BATAILLE, Georges. A experiência interior: seguida de Método de meditação e Postscriptum 1953. Belo Horizonte: Autêntica, 2016

BELTRÃO, Ierecê. Corpos dóceis, mentes vazias, corações frios: didática – o discurso científico do disciplinamento. São Paulo: Imaginário, 2000.

CORRÊA, Guilherme Carlos. Oficina: Novos territórios em Educação. In: Pedagogia Libertária: experiências hoje. São Paulo: Imaginário, 2000. p. 77-153.

DELEUZE, Gilles. Post-scriptum sobre as sociedades de controle. Conversações: 1972-1990. São Paulo: Ed. 34, 1992. p.219-226.

DELEUZE, Gilles. Foucault. Brasília: brasiliense, 1998.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John. El niño y el programa escolar: mi credo pedagógico. Buenos Aires: Losada, 1948.

DEWEY, John. La reconstruccion de la filosofia. Buenos Aires: Aguilar, 1964.

DEWEY, John. Una fe común. Buenos Aires: Losada, 1964.

FOUCAULT, Michel. O enigma da revolta: entrevistas inéditas sobre a revolução iraniana. São Paulo: n-1, 2019.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 3: O cuidado de si. São Paulo: Paz e terra, 2014.

FOUCAULT, Michel. Isto não é um cachimbo. São Paulo: Paz e terra, 2021.

LAVAL, Christian. Foucault e a experiência utópica. In: FOUCAULT, Michel. O enigma da revolta: entrevistas inéditas sobre a revolução iraniana. São Paulo: n-1, 2019. p.103-142.

PEY, Maria Oly. A escola e o discurso pedagógico. São Paulo: Cortez, 1988.

PEY, Maria Oly. Constatações de uma professora infame. In: Experiências dos grupos de autoformação. LUENGO, Josefa; MONTERO, Encarnación; PEY, Maria Oly & CORRÊA, Guilherme Carlos. Pedagogia Libertária: experiências hoje. São Paulo: Imaginário, 2000. P.7-12.

PEY, Maria Oly, BACCA, Ana Maria & SÁ, Raquel Stela. Nas pegadas de Michel Foucault: apontamentos para a pesquisa de instituições. Rio de Janeiro: Achiamé, 2004.

TANNER, Laurel N. Dewey’s Laboratory School: lessons for today. Foreword by Philip W. Jackson, published by Teachers College Press: New York, NY, 1997.

Published

2022-04-30

How to Cite

SIQUEIRA, Juliano. Visual arts internship as a field of research. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 028–043, 2022. DOI: 10.5965/24471267812022028. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/21814. Acesso em: 18 jul. 2024.