Experimental method, education and art: a thought on Dewey’s conception of democracy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267722021146

Keywords:

John Dewey, Arte, Educação, Democracia, Método Experimental

Abstract

In discussions related to the concepts of art and education at school, John Dewey's theory stands out. This philosopher contributed to the debate based on his historical and social perspectives, in search of the unity between theory and practice. This article aims to recall the thoughts Dewey brought about the concepts of art and education, from the experimental method and how the author thinks pedagogy is relevant for the development of democracy. Thus, qualitative relations between the concepts and the democratic ideal defended by the author have been established. Some historical, social and economic aspects that influenced the theorist to stand for a reflexive formation have been analyzed. The exposed analysis made the thought on the concepts of art and education possible in relation to his theory of democracy, based upon the experimental method. The conclusion was that it is embedded in his ideal of changing society, but it was characterized as the permanence of bourgeois principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina dos Santos de Moura Buzin, Secretaria da Educação e do Esporte/PR

Mestra em Educação/UNIOESTE, Cascavel/PR. Membro do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação (UNIOESTE/CNPq). Especialista em Educação/UNIOESTE-Cascavel/PR; Especialista em Educação Infantil/São Luís/Jaboticabal-S.P.; Graduada em Pedagogia/UNIOESTE-Cascavel/PR.

Aparecida Favoreto, Universidade do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Docente Associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná; Professora e Pesquisadora no Mestrado e Doutorado em Educação e no Colegiado de Pedagogia da UNIOESTE - Cascavel, PR. Membro e líder do Grupo de Pesquisa História e Historiografia na Educação (UNIOESTE/CNPq).
Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná; Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá; Especialização em Fundamentos da Educação pela Universidade Estadual de Maringá; Graduação em História pela Universidade Estadual de Maringá.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Fundamentos Pedagógicos e Estrutura Geral

da BNCC: versão 3, Brasília, 2017.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de

Educação Básica, 2018.

BUZIN, Karina dos Santos de Moura. Interesse e esforço: uma análise histórica a partir

da teoria de John Dewey (1859-1952). 2021. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação).

Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná –

UNIOESTE, Cascavel, 2021.

DEWEY, John. A natureza humana e a conduta. Bauru, SP: Tipografias e livrarias Brasil S/A,

DEWEY, John. Arte como experiência. Tradução Vera Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.

DEWEY, John. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. 4.ed. Tradução

de Godofredo Rangel e Anísio Teixeira. São Paulo: Ed. Nacional, 1979a.

DEWEY, John. Experiência e educação. Tradução de Anísio Teixeira. 3.ed. São Paulo: Ed.

Nacional, 1979b.

FAVORETO, Aparecida. Uma análise histórica da concepção de progresso no projeto

educacional de Anísio Teixeira. 1998. Dissertação (Mestrado em Fundamentos da Educação)

– Universidade Estadual de Maringá, Maringá, PR, 1998.

FAVORETO, Aparecida. GALTER, Maria Inalva. Teorias da transformação social: positivismo x

marxismo, 2020. Revista Educere Et Educare, Vol. 15, N.34, jan./mar. 2020. Ahead of Print.

DOI: 10.17648/educare.v15i34.23312 Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/

educereeteducare/article/view/23312/15674. Acesso em: 04 jun. 2021.

FONSECA, Cláudia Chaves. TOSTA, Sandra Pereira. Comunicação, arte e educação em John

Dewey. Revista Linhas. Florianópolis, v. 20, n. 42, p. 238-254, jan./abr. 2019. Disponível em:

http://dx.doi.org/10.5965/1984723820422019238. Acesso em: 04 jun. 2021.

FREITAS, Cezar Ricardo de. O escolanovismo e a pedagogia socialista na união soviética no

início do século XX e as concepções de educação integral e integrada. 2009. Dissertação

(Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2009.

GALTER, Maria Inalva; FAVORETO, Aparecida. John Dewey: um clássico da educação para a

democracia. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 26, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.

br/index.php/linhascriticas/article/view/28281. Acesso em: 01 out. 2020.

KLEIN, Ligia Regina. FAVORETO, Aparecida. FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago. Processo de

transformação e Conservação social: uma reflexão a partir da Fábula dos Porcos Assados.

Revista Teoria e Prática: UEM, 2014. Disponível: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/

TeorPratEduc/article/view/25464. Acesso em: 4 jun. 2021.

MONTENEGRO ORTÍZ, Carlos. Arte y experiencia estética: John Dewey. REVISTA NODO, [S.

l.], v. 9, n. 17, p. 95 - 105, 2014. Disponível em: http://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/

article/view/620. Acesso em: 4 jun. 2021.

NASCIMENTO, Lorivaldo do. FAVORETO, Aparecida. Émile Durkheim, John Dewey e Antônio

Gramsci. Revista Educação Em Questão, 56 (49), 2018. https://doi.org/10.21680/1981-

2018v56n49ID14010. Acesso em: 4 jun. 2021.

PEREIRA, Eliana Alves; MARTINS, Jackeline Ribeiro; ALVES, Vilmar dos Santos; DELGADO,

Evaldo Inácio. – A contribuição de John Dewey para a Educação. Revista Eletrônica de

Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v.3, no. 1, p. 154-161, mai. 2009. Disponível em http://

www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/38/37 Acesso em 04 jun. 2021.

SOUZA, Helton Adriano de; GALTER, Maria Inalva. A educação e a transformação social

nos clássicos: Karl Marx, Émile Durkheim e John Dewey. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 18, n. 1, p. 147-164, jan./jun. 2018.

SOUZA, Rodrigo Augusto de; MARTINELI, Telma Adriana Pacífico. Considerações históricas

sobre a influência de John Dewey no pensamento pedagógico brasileiro. Revista HISTEDBR

On-line, Campinas, n. 35, p. 160-162, set. 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.

unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639620. Acesso em: 03 fev. 2020.

Published

2021-10-31

How to Cite

BUZIN, Karina dos Santos de Moura; FAVORETO, Aparecida. Experimental method, education and art: a thought on Dewey’s conception of democracy. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 2, 2021. DOI: 10.5965/24471267722021146. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/20452. Acesso em: 17 jul. 2024.