APPROACHES TO THEMSELVES: THE CONSTRUCTION OF AFRO-BRAZILIAN NARRATIVES THROUGH THE CONSTRUCTION OF WORK / ARTIST.

Authors

  • Thais Oliveira da Rosa Universidade Federal de Santa Maria - Mestranda em artes visuais

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267712021193

Keywords:

POÉTICA, ARTE AFRO-BRASILEIRA, CULTURA

Abstract

There are countless Afro-descendent artists who currently unfold their questions and experiences through art, imbranding their existence as a person and that of an artist together with the work. This text proposes to discuss the construction of the work / artist from a poetics with autobiographical perceptions that addresses ethno-racial issues, starting from individual perceptions going against socio-cultural contexts. For this, we start by contextualizing, and tracing the processes that involve the black population in Brazil, such as miscegenation, and the distances that separate the Afro-Brazilian people from taking possession of their narrative and knowing their past, approaching a poetics that seeks to evoke a approximation to Afro-Brazilian culture. Thus the writing points out the implications from the diaspora that unfold until today, structuring ethics, epistemologies and hegemonic narratives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (Orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. São Paulo: Autêntica, 2019.

CADIM, Monica. Identidade Branca e diferença negra: Alberto Henschel e a representação do negro no Brasil do século XlX. 2012. 136 f. Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Universidade de São Paulo, 2012. Disponivel em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/93/93131/tde-01072014-123956/pt-br.php Acesso em: 20 fev de 2021.

COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Tradução: Juliana de Castro Galvão. Revisão: Joaze Bernardino Costa. Sociedade e Estado. Brasília: v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016.

NEXO JORNAL. A fotografia como arma imperialista segundo esta autora. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2019/11/10/Afotografia-como-arma-imperialista-segundo-esta-autora> Acesso em: 25 nov. 2019.

HEIDEGGER, M. A origem da obra de arte. Lisboa: Edições 70, 1989.

KOSSOY, B. A fotografia além da corte: expansão da fotografia no brasil império. Acervo - Revista do Arquivo Nacional, v. 22, n. 1, p. 109-122, 2009. Disponível em:http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/107518. Acesso em: 25 nov. 2019.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1999.

NEXO JORNAL. A fotografia como arma imperialista segundo esta autora. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2019/11/10/Afotografia-como-arma-imperialista-segundo-esta-autora> Acesso em: 25 nov. 2019.

SCHWARCZ, L. M. Usos e abusos da mestiçagem e da raça no Brasil: Uma história das teorias raciais em finais do século XIX. Afro-Ásia, 18, p. 77-101, 1997. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/20901 Acesso em: 20 fev de 2021.

Published

2021-04-01

How to Cite

ROSA, Thais Oliveira da. APPROACHES TO THEMSELVES: THE CONSTRUCTION OF AFRO-BRAZILIAN NARRATIVES THROUGH THE CONSTRUCTION OF WORK / ARTIST. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 7, n. 1, 2021. DOI: 10.5965/24471267712021193. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/19619. Acesso em: 17 jul. 2024.