Foucaultian Genealogy and dissident artistic practices: a new look at part of Artivist Brenda Bazante production

um reolhar sobre parte da produção da Artivista Brenda Bazante

Authors

  • Brenda Gomes Bazante PPGAV-UFPE/UFPB

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267632020037

Abstract

In this article i try to understand how i woke up to the need to combine artistic practices and transfeminist activism, reinforcing the artivist vanguard that works from themes related to gender disobedience. For that, i took a new look at my production in the visual field, using Foucault´s Genealogy as a methodological path. In this path, i re-observed records of performances, sculptures, modeling and educational activities carried out between the years 2014 and 2020. In the review described here, i mainly points out flashes and traces of artistic actions/gestures that indicated the presence of critical postures related to political, social issues, artivist and gender dissident. The theoretical panorama was formed by Foucault (1979), Rancière (2012), Butler (2020), Preciado (2017), Bento (2006), Jesus (2014) and others. Finally, i consider that understanding of transsexual experience will occur moreeasily if its studied and represented by means of different field of knowledge, including art education. Understanding that will be enhanced in direct contact with the public, either through artistic activities that contain the trans theme or by the simple presence of a trans person proposing such actions. In addition, i notice that my artivism stance was gradually created with each action. It was born in the bowels of disobedient practices that i performed and today it extrapolates the pores of my artistic works.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Luma Nogueira de. Travestis na escola: assujeitamento e resistência à ordem normativa. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - PPGE/UFC, Fortaleza, 2012, 279 f. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7600. Acesso em: 17out2020.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos oitenta e novos tempos. 6ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2005.

BAZANTE, Brenda Gomes. Corpocinetismo: relações entre a representação do corpo humano e esculturas cinéticas. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 191-207, ago. 2020. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18337/11803. Acesso em: 16out.2020.

BENTO, Berenice. A reinvenção do corpo: sexualidade e gênero na experiência transexual. Rio de Janeiro: Garamond, 2006.

BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições. 2020.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 19ª ed. São Paulo: Civilização Brasileira, 2020.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? São Paulo: Civilização Brasileira, 2018.

COSTA, Fábio José Rodrigues da. Ensino/aprendizagem das Artes Visuais na América Latina: colonialidade cultural e emocional associada a questões LGBT. Revista GEARTE, Porto Alegre, v. n. 2. p. 197-246, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/ view/92908. Acesso em: 13out2020.

DIAS, Belidson. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. Pesquisa educacional baseada em artes: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Elefante, 2017.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979. FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

JESUS, Jaqueline Gomes de (Org) et al. Transfeminismo: teoria e práticas. Rio de Janeiro: Metanoia, 2014.

KLAUS, Viviane et al. Genealogia foucaultiana e políticas educacionais: possibilidades analíticas. Perspectiva, Florianópolis, v. 32, n.2, p. 665-687, mai./ago. 2015.Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2015v33n2p665. Acesso em: 12out2020.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

PRECIADO, Paul Beatriz. Manifesto contrassexual. Práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2017.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

SANTOS, Dayvi; OLIVEIRA, Anna Luiza Martins de. Trajetórias transgêneras na educação de jovens e adultos: conquistas, horizontes e ameaças entre tempos, espaços e sujeitos escolares. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v. 24, n. 52, p. 49-75, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.serie-estudos.ucdb.br/serie-estudos/article/view/1398/pdf. Acesso em: 17out2020.

SANTOS, Renata Aparecida Felinto dos. A pálida história das Artes Visuais no Brasil: onde estamos negras e negros? Revista

GEARTE, Porto Alegre, v. 6. n. 2, p, 341-368, mai./ago. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/94288. Acesso em: 17out2020.

TOURINHO, Irene. Aspectos e fragmentos de narrativas sobre o visual na prática educativa. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita L. Pesquisa educacional baseada em artes: A/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.

WOSNIAK, Fábio; LAMPERT, Jociele. Sobre o ensino/aprendizagem em artes visuais ou arte como experiência. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 76-92, jul. 2017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/10088. Acesso em: 13out2020.

Published

2021-01-03

How to Cite

BAZANTE, Brenda Gomes. Foucaultian Genealogy and dissident artistic practices: a new look at part of Artivist Brenda Bazante production: um reolhar sobre parte da produção da Artivista Brenda Bazante. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 3, 2021. DOI: 10.5965/24471267632020037. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18904. Acesso em: 11 may. 2024.