Lugar de Memória e Arte: Rastros de uma escola

Place of Memory and Art: Traces of a school

Authors

  • Francione Oliveira Carvalho Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-7511-5708
  • Ana Beatriz Marques Penna Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Vitor Fernando de Barros Sant'Ana Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267622020208

Keywords:

school, creation , art , memory , PIBID

Abstract

This paper starts from the provocations of Fischer and Loponte (2020) regarding the ways of inhabiting the school, and from their invitation to look at the school for what is possible to invent and create in it. In this context, it engages in dialogue with authors such as Masschelein, Simons; Helguera; Bosi; Vergara; Irwin, to reflect on the Place of Memory and Art, a project linked to the PIBID project at the Federal University of Juiz de Fora (State of Minas Gerais, Brazil) that suggested a series of propositions of fruition and artistic creation with students from the second cycle of elementary school in a public school in the city of Juiz de Fora, State of Minas Gerais (Brazil). The project promoted exchanges of experiences between these students and invited artists, which made it possible to inhabit a museum with works created at the school by the participants of the meetings, thus revealing a school that invents and occupies spaces.

 

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Author Biographies

Francione Oliveira Carvalho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor e Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenize, com Pós-Doutorado em História pela FFLCH/USP.  Bacharel em Artes Cênicas pela Unespar/FAP e licenciado em Artes pela Belas Artes de São Paulo. Atua na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. É líder do MIRADA- Grupo de Estudo e Pesquisa em Visualidades, Interculturalidade e Formação Docente.

Ana Beatriz Marques Penna, Universidade Federal de Juiz de Fora

Bacharel em Artes e Design e Licenciada em Artes Visuais pela UFJF. Artista e educadora em espaços não formais. Desenvolve projetos de curadoria e expografia.

Vitor Fernando de Barros Sant'Ana, Universidade Federal de Juiz de Fora

Bacharel em Artes e Design e Licenciado em Artes Visuais pela UFJF. Arte-educador, pesquisador e artista. No momento é professor de Arte no Ensino Fundamental na cidade de São José dos Campos, SP.

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Published

2020-09-14

How to Cite

CARVALHO, Francione Oliveira; PENNA, Ana Beatriz Marques; SANT’ANA, Vitor Fernando de Barros. Lugar de Memória e Arte: Rastros de uma escola: Place of Memory and Art: Traces of a school. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2020. DOI: 10.5965/24471267622020208. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/18282. Acesso em: 18 may. 2024.