The handmade and the mechanic in the Silhouettes and Phantasmagorias series by Manuela Siebert

Authors

  • Wagner Jonasson da Costa Lima Professor colaborador da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267612020107

Keywords:

Manuela Siebert, painting, technical image

Abstract

This text approaches the relation established between painting and technical image in Manuela
Siebert’s production, investigating how such association interfered over the elaboration process
and visuality of her works. Thus, it takes into account the making of certain paintings from
Silhuetas e Fantasmagorias series. In this set of canvas, the artist conferred to the paintings
an aspect similar to mechanically-printed image, adopting techniques and materials of design
and visual communication’s field to achieve such end. Thereby, Manuela incorporated in her
pictorial practice a logic close to the industrial production mode, characterized by division
between project and manufacturing. Executed at pre-determined stages, the paintings show
outlines and colors which remind the impersonal and standardized images disseminated by
mass media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wagner Jonasson da Costa Lima, Professor colaborador da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutorado em Artes Visuais pelo Programa de Pós-graduação do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina (2018); Mestrado em Artes Visuais Programa de Pós-graduação do Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina (2011) e graduação em Superior de Pintura pela Escola de Música e Belas Artes do Paraná (2003). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Visuais e História da Arte.

References

ADES, Dawn. Fotomontaje. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. São Paulo: Brasiliense, 1984.

CABANNE, Pierre. Marcel Duchamp: engenheiro do tempo perdido. São Paulo: Perspectiva, 2002.

COWAN, Michael. The Ambivalence of Ornament: Silhouette Advertisements in Print and Film in Early Twentieth-Century Germany. Art History, vol. 36, n. 4, p. 784-809, September 2013.

FABRIS, Annateresa. A “pós-imagem mecanizada”: fotografia e arte pop. In: ______. Fotografia e arredores. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2009. p. 142-148.

______. O debate crítico sobre o hiper-realismo. ArtCultura, Uberlândia, v. 15, n. 27, p. 233-244, jul./dez. 2013.

FLORES, Laura González. Fotografia e pintura: dois meios diferentes? São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Editora Hucitec, 1985.

GAGE, John. A cor na arte. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

GOMBRICH, Ernst Hans. Arte e ilusão: um estudo da psicologia da representação pictórica. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.

GREENBERG, Clement. A crise da pintura de cavalete. In: ______. Arte e cultura. São Paulo: Ática, 1996. p. 164-167.

KAYSER, Wolfgang Johannes. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. São Paulo: Perspectiva, 1986.

KRAUSS, Rosalind. Marcel Duchamp ou o campo imaginário. In: _____. O fotográfico. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2013. p. 76-93.

LARA, Arthur Hunold. Grafite: arte urbana em movimento. 1996. 130 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – ECA, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

OWENS, Craig. O impulso alegórico: sobre uma teoria do pós-modernismo. Arte & Ensaios, Revista da Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes/UFRJ, Rio de Janeiro, ano XI, n. 11, p. 113-125, 2004.

ROSENBERG, Harold. Os action painters norte-americanos. In: ______. A tradição do novo. Perspectiva: São Paulo, 1974. p.11-22.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfred. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 1998.

SIEBERT, Manuela. Silhuetas e Fantasmagorias: entre pintura e imagem técnica. 2015. 139 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Santa Catarina, 2015.

STEINBERG, Leo. Jasper Johns: os sete primeiros anos de sua arte. In: ______. Outros critérios: confrontos com a arte do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2008. p. 39-78.

VASARI, Giorgio. Vidas dos artistas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

Published

2020-04-30

How to Cite

COSTA LIMA, Wagner Jonasson da. The handmade and the mechanic in the Silhouettes and Phantasmagorias series by Manuela Siebert. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/24471267612020107. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17010. Acesso em: 12 may. 2024.