The photography and the feeling: no sight and sensoriality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267612020093

Keywords:

Inclusion., Visual impairment, Soundspace, Tactile perception, Photography

Abstract

A Fotografia e o Sentir Project comprises teaching and photographic practice with students from IEACN - Institute of Education and Assistance to the Blind of the Northeast, located in the city of Campina Grande - PB. Its realization is anchored in the opportunity to expand research on accessibility and inclusion, also to develop didactic and methodological resources when disseminating photography to people with visual deficiencies. In the theoretical path by Vygotsky (1997), Duarte Júnior (2012) and Barbosa (2007). This study covers the use of multisensory for the construction of images, when exploring auditory and tactile stimuli in the production of photographs. This way, the text proposes a debate on the contributions of perception and feeling to the learning process and the importance of giving the blind student the role of emitter and creative source. In the contributions of Schafer (2003), Dubois (2012), Alves (2009) among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristianne Melo, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestre em Comunicação (UFPE), bacharel em Arte e Mídia (UFCG), Jornalista (UEPB). Professora efetiva na Universidade Federal de Campina Grande no curso de Bacharelado em Arte e Mídia, na área de Estética e História da Arte, com subárea em Artes Visuais. 

Ian Costa, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Mestre em Comunicação (UFPB), bacharel em Arte e Mídia (UFCG). Professor efetivo da Universidade Federal de Campina Grande no curso de Bacharelado em Arte e Mídia, área de áudio e tecnologia. 

References

ALVES, Jefferson Fernandes. Deficiência visual e fotografia: O olhar pelo som, pelo tato e pela palavra alheia. In: V Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial. Londrina, 2009.

_______. O olhar pelo tato e pela voz: não vidência, fotografia e prática docente. In: Revista Educação em Questão, Natal, v. 27, n. 13, set./dez. 2006.

BAVCAR, Evgen. A Luz e o Cego. In: BAVCAR, Evgen. O ponto zero da fotografia. VSA art do Brasil, 2000. Disponivel em: <https://dobrasvisuais.files.wordpress.com/2010/08/a-luz-e-o-cego.pdf>. Acesso: 18.jan.2020.

D´AVILA, Renato. Teco Barbero revela mistérios da fotografia cega. In: Novo Olhar, G1-Sergipe, 2017. Disponível em: <http://g1.globo.com/se/sergipe/blog/novo-olhar/post/teco-barbero-revela-misterios-da-fotografia-cega.html>. Acesso em: 10. dez. 2019.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da Linguagem Visual. trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DUARTE JUNIOR, João Francisco. Por que arte-educação? 6 ed. Campinas - Sp: Papirus, 2012.

FOULKES, Benjamin Mayer. Más allá de la mirada. (entrevista com Evgen Bavcar).

Disponível em . Acesso em: 10. dez. 2019.

CANCLINI, Nestor GARCIA. Culturas híbridas. São Paulo: Edusp, 2000.

MAIA, João. Conheça João Maia, o fotógrafo cego, 2017. Disponível em: <https://college.canon.com.br/blog/conheca-joao-maia-o-fotografo-cego-56>. Acesso em: 10. dez. 2019.

MERLEAU-PONTY, MAURICE. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

MORICEAU, Jean-Luc; PAES, Isabela. Performances acadêmicas e experiência estética: Um lugar ao sensível na construção do sentido. In: PICADO, Benjamin (Org); et.al. Experiência Estética e Performance. Salvador: Edufba, 2014.

NUNES, Sylvia; LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt. O aluno cego: Preconceitos e potencialidade. In: Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. v. 14, n. 1, Jan/Jun, 2010.

OLIVEIRA, João Ganzarolli. Do essencial invisível: Arte e Beleza entre os Cegos. Rio de Janeiro: Revan Faperj, 2002.

População residente por tipo de deficiência permanente. IBGE, 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=9749&t=destaques. Acesso em: 18. jan. 2010.

RODRIGUEZ, Ángel. A dimensão sonora da linguagem audiovisual. São Paulo: SENAC São Paulo, 2006.

SCHAEFFER, Pierre. Ensaio sobre o Rádio e o Cinema: Estética e Técnica das Artes-relé 1941-1942. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: UNESP, 2003.

TEIXEIRA, Carolina. A cultura da acessibilidade: Desafios à produção artística brasileira. In: Revista do Centro de Pesquisa e Formação SESC SP. n 06, Jun, 2018.

VILLAÇA, Iara. Arte-educação: a arte como metodologia educativa. In: Revista Cairu. Salvador, ano 03, n 04, Jul/Ago, 2014.

VYGOTSKI, Lev. S. Fundamientos da Defctologia: Obras Escogidas V. Madri: Visor, 1997.

Referências Filmográficas

JANELA da Alma. Direção de João Jardim e Walter Carvalho. São Paulo: Dueto Filmes, 2001 (73 min.).

Published

2020-04-30

How to Cite

MELO, Cristianne; COSTA, Ian. The photography and the feeling: no sight and sensoriality. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 6, n. 1, 2020. DOI: 10.5965/24471267612020093. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/17005. Acesso em: 17 may. 2024.