The Importance of Visual Arts in Children's Learning

Authors

  • Eliane Maria Fogliarini Moura UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL - UFFS
  • Marilane Maria Wolff Paim Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267532019093

Keywords:

visual art , drawing , child

Abstract

The process of building art has gone a long way until it reaches the classrooms as an expression of language and a fundamental role of human transformation, to contributing significantly to the child's cognitive, motor and affective development, as well as enabling its expression and perception of the world. The importance of working with the Visual Arts in the school routine: drawing, painting, modeling, cutting and collage, contributes to the characterization of different languages in the learning process, enabling the development of emotions and the structure for writing. Therefore, the drawing brings in its content the expression of the child's thinking and feeling, the motor development and acquisitions of their relationship with the social environment. So, it is important to understand how artistic language contributes to the child's learning, to identify possible methodologies that can be worked on, and to relate the child's interaction with the surrounding world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Maria Fogliarini Moura, UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL - UFFS

Eliane Maria Fogliarini Moura, nascida no dia 21 de janeiro de 1966, na cidade de Faxinal do Soturno - RS. Graduada em  Pedagogia: Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela UNIJUÍ. Especialização em Tecnologias Pedagógicas para Educação pela Faculdade Anglicana de Erechim (FAE). Professora de Educação Infantil pela Prefeitura Municipal de Erechim. Com mais de vinte anos de experiência na área de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Mestranda do curso de Pós-Graduação “Mestrado Profissional em Educação” em Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

http://lattes.cnpq.br/9936733846327398

Marilane Maria Wolff Paim, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Planalto Catarinense- UNIPLAC - (1984), mestrado em Educação e Ensino pela Universidade do Contestado (2001) e doutorado em educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - UNISINOS - (2009). Ocupou cargo de Pró- Reitora de Ensino no Ano de 2009/2 a 2010/1 e de 2006 a 2009 foi Chefe do Departamento de Ciências Humanas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Alfabetização, atuando principalmente nos seguintes temas: formação docente; alfabetização; alfabetização de jovens e adultos; práticas pedagógicas; pesquisa; formação, educação básica. Atualmente possui vínculo docente/DE, na Universidade Federal da Fronteira Sul/Campus Erechim. Pesquisadora e líder do Grupo de Pesquisa. Educação, Formação Docente e Processos Educativos. Diretora Geral do Instituto Federal Catarinense - Campus Blumenau.

http://lattes.cnpq.br/8450316676913597

References

ALBINATTI, Maria Eugênia Castelo Branco. Artes visuais. Artes II. Belo Horizonte. 2008.

BACOCINA, E. A. Alfabetização e Arte: Sobre leituras de mundo, de letras, de imagens, de vida. Revela. Periódico de Divulgação Científica da FALS Ano II - Nº 04- Jan/Mai 2009.

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 2010.

BARBOSA, Ana Mae. Arte Educação no Brasil: do modernismo ao pós-modernismo. São Paulo, 2003. Disponível em: http://www. revista.art.br/site-numero-00/anamae.htm Acesso em: 23 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUORO, Anamália B. Interdisciplinaridade In: Inquietações e Mudanças no Ensino da Arte. 4ed. São Paulo: Cortez, 2008.

CUNHA, Suzana Rangel Vieira. Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1999.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. São Paulo: Papirus, 2002.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da Língua Escrita. Trad. Diana Myriam Lichtenstein, Liana Di Marco e Mário Corso. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

LEI DE DIRETRIZES E BASES PARA A EDUCAÇÃO BRASILEIRA. Disponível em: www.planetaeducacao.com.br/novo/ legislacao/ Acesso em: 21/10/2019.

LUQUET, G. H. O desenho infantil. Porto: Editora do Moinho, 1969.

MOREIRA, A. A. A. O Espaço do desenho: a educação do educador. São Paulo: Loyola, 1991.

PARELLADA, C.I. Arte Rupestre no Paraná, revista científica/ Fap, Curitiba, Paraná, Brasil, v.4, n.1, p.1-25, jan./jun. 2009.

PIAGET; INHELDER, B. A psicologia da criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1973.

RIBEIRO, Neuci, Martins; NUNES, Ana Luiza Ruschel. 2014. Leitura de Imagem: uma compreensão crítica da arte visual. In: ConFAEB, II Congresso Internacional da Federação de Arte-Educadores; XXIV Congresso Nacional da Federação de Arte-Educadores do Brasil: Ponta Grossa-PR. 2014.

Published

2019-12-31

How to Cite

FOGLIARINI MOURA, Eliane Maria; WOLFF PAIM, Marilane Maria. The Importance of Visual Arts in Children’s Learning. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 5, n. 3, 2019. DOI: 10.5965/24471267532019093. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/16492. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática