FORMAÇÃO E VIDA: COMO ENFRENTAR O CANTO DAS SEREIAS?

Authors

  • Carolina Votto CEMLM

DOI:

https://doi.org/10.5965/24471267322017061

Keywords:

formation , life, art, ethic an asthetic, tranfiguration

Abstract

The essay entitled “Formation and Life: how to face the siren’s song?” aims to reflect about modern’s formation process and its relation with the philosophical concepts approached by german philosopher Friedrich Nietzsche on the Untimely Meditation about the utilily and the inconvenients of History to life of 1874. The refered analysis present on his second untimely meditation, as well as the relation with the concept of transfiguration and the possibility of a education that turns to life’s horizon through an ethic and aesthetic perspective, taking into consideration an artistical thinking in detriment of a scientific formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Votto, CEMLM

Mestre em Teoria e História da Arte (2011), pelo Centro de Artes, no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Graduada em licenciatura no curso de Filosofia (2006), pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL) - RS. Possui experiência como docente e orientadora de pesquisa nas áreas de Estética, Filosofia da Arte e Educação. Também atua como professora de Filosofia e articuladora da área de Ciências Humanas do Centro Educacional Marista Lucia Mayvorne – Florianópolis, SC.

http://lattes.cnpq.br/6311995499245221

References

BARTHES, Roland. Como viver junto. Simulações romanescas de alguns espaços cotidianos: cursos e seminários do Collége de France, 1976-1977. – São Paulo: Martins Fontes, 2013.

BECKETT, Samuel. PROUST. – São Paulo: Cosac Nayfi, 2003. p. 2003.

CAMPOS, Augusto. Invenção de Arnaut e Raimbaut a Dante e Cavalcanti. In: Cantos de Dante & canções de Cavalcanti. – São Paulo: Arx, 2003.

DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. – Porto: Rés-Editora. DIAS, Rosa. Nietzsche educador da humanidade revista Impulso. In: Revista Lampejo, Fortaleza. Nº 2 – out./2012.

FOUCAULT, Michel. Traduzido a partir de FOUCAULT, Michel. Dits et Écrits. Paris: Gallimard, 1994, Vol. IV, pp. 783-813, por

Wanderson Flor do Nascimento e Karla Neves.

Haar, Michel. Vida e totalidade natural. In: cadernos Nietzsche 5, p. 13-37. – São Paulo: GEN, 1998

HOMERO. ODISSÉIA. In: Canto 12. – São Paulo: Cosac Naify, 2014

NIETZSCHE, Friedrich. Prefácio da segunda edição de A Gaia Ciência (1886). In: Obras incompletas. – São Paulo: Nova cultural, 1987.

NIETZSCHE, Friedrich. Ecce Homo como alguém se torna o que é.- São Paulo: Cia das letras, 1995.

NIETZSCHE, Friedrich. O Nascimento da Tragédia.- São Paulo: Cia das Letras, 1992. p. 14.

NIETZSCHE, Friedrich. Crepúsculo dos ídolos ou como se filosofa com o martelo.- Petrópolis: Vozes, 2014. p.60-61.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre história. – São Paulo: Folha de São Paulo, 2015.

VIESENTEINER, Jorge Luiz.– Nietzsche e Deleuze: sobre a arte de transfigurar. In: Discusiones Filosóficas. Año 12 Nº 18, enero – junio, 2011.

Published

2017-07-10

How to Cite

VOTTO, Carolina. FORMAÇÃO E VIDA: COMO ENFRENTAR O CANTO DAS SEREIAS?. Revista Apotheke, Florianópolis, v. 3, n. 2, 2017. DOI: 10.5965/24471267322017061. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/apotheke/article/view/10079. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos Seção temática