Mosquito Project: sciences in early childhood education and teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024125Keywords:
child education, teacher training, sciences, projects with childrenAbstract
The Mosquito of Dengue Fever project originated with a visit by health surveillance to a children's school in the state of Rio de Janeiro to control Aedes aegypti. It presents an experience narrative as a research proposal and also for teacher training in Science, developed as a pedagogical project with 5-year-old children, which involved them with the educators in a collective construction, based on dialogues, research and sharing of knowledge. The methodology of work at school focused on problems, curiosities and discoveries, highlighting the teacher's training process by the involvement of researcher spirit, constant research, observation and creation and collective sharing of scientific knowledge with children. The project went through the interdisciplinarity of different areas of learning scientific knowledge and promoted situations and activities that allowed young children to get in touch, interact and experience with nature and the world around them when exercising their cognitive processes in the discovery of the world of the sciences. This theme had a dialogue with (a) Tiriba, Colinvaux and Rosa in their theses on childhood, nature and the sciences; (b) Kramer, Barbosa and Horn in their work on pedagogical projects with children; (c) Nóvoa, Finger and Bragança in their (auto)biographical narrative perspectives and other authors who supported the construction of this writing. The project discussed an issue arising from everyday school life, criticized children's naive curiosities and enabled them to methodically rigorous scientific approaches to the cognizable mosquito.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BARROS, Manoel de. O apanhador de desperdícios. In: PINTO, Manuel da Costa. Antologia comentada da poesia brasileira do século 21. São Paulo: Publifolha, 2006. p. 73-74.
BITENCOURT Juliana Vieira W. Ciências naturais na educação infantil em experiências e memórias docentes. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense – UFF, Niterói, 2020.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, L. V. (org.) Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: Editora CRV, 2018. p. 65-81.
BREMM, Daniele; SILVA, Lenice Heloisa de Arruda; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Experimentação, ciência e ensino: concepções e relações na formação inicial de professores do Petciências. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 101-123, 2020. DOI: 10.33238/ReBECEM.2020.v.4.n.1.24227. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/24227. Acesso em: 11 nov. 2022.
COLINVAUX, Dominique. Ciências e crianças: delineando caminhos de uma iniciação às ciências para crianças pequenas. UNIVALI: Contrapontos, Itajaí, SC. v. 4. n. 1, p. 105-123, 2004.
CORSARO, William A. Sociologia da infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. São Paulo: Artmed, 2011. 384 p.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2000.
DEMO, Pedro. Política social do conhecimento e educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, DF: ANPAE, v. 14, n. 2, p. 175- 193, jul./dez. 1998.
GHEDIN, Leila et al. A educação científica na educação infantil. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, [S. l.], v. 6, n. 10, p. 42-52, abr. 2017. Disponível em: http://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/59. Acesso em: 20 maio 2021.
KRAMER, Sonia. Propostas pedagógicas ou curriculares: subsídios para uma leitura crítica. Educação & Sociedade: Revista de Ciências da Educação, Campinas, ano 18, n. 60, p. 15-35, dez. 1997.
KRENAK, Ailton. Palestra de encerramento semana abertura PPGEL 2021. [Salvador: Uneb], 2021. 1 vídeo (55 min). Publicado pelo canal Tv Uneb. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=EZaT2h1371I. Acesso em: 20 maio 2021.
LUNARDI, Larissa; EMMEL, Rúbia. Entre o passado e o presente: resgatando memórias para compreender as metodologias do ensino de Ciências. Revista Cocar, Belém, PA. v. 15, n. 32, p.1-22, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3930. Acesso em: 01 nov. 2022.
NÓVOA, António; FINGER, Matthias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, Depart. de Recursos Humanos da Saúde, Centro de Formação e Aperfeiçoamento Profissional, 1988.
PINTO, Manuel; SARMENTO, Manuel Jacinto. (coords.). As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho, 1997.
RILEY, Jeni; SAVAGE, Jane. Lâmpadas, campainhas e baterias: o brincar e a ciência. In: MOYLES, Janet R. et.al. A excelência do brincar: a importância da brincadeira na transição entre educação infantil e anos iniciais. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ROSA, Maria Inês de Freitas Petrucci dos Santos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. A investigação-ação na formação continuada de professores de Ciências. UNESP: Ciência & Educação, Bauru, SP. v. 9, n. 1, p. 27-39, 2003.
ROSA, Russel Teresinha Dutra da. Ensino de ciências e educação infantil. In: CRAIDY, Carmem Maria; KAERCHER, Gládis Elise P. da Silva (orgs.). Educação Infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. p.153-164.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER. Eduardo Fleury. Abordagem de aspectos sócio-científicos nas aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações no ensino de ciências, Porto Alegre, RS. v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009.
TIRIBA, Léa. Crianças da natureza. In: SEMINÁRIO NACIONAL: Currículo em Movimento: perspectivas atuais, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais [...]. [S. l.]: FFCLRP-USP; ISE Vera Cruz, 2010. p. 1-20
TIRIBA, Léa. Prefácio. In: BARROS, Maria Isabel Amando de. Desemparedamento da infância: a escola como lugar de encontro com a natureza. 2. ed. Rio de Janeiro: Alana, julho 2018.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.