Continuing education in early Childhood Education from the BNCC: teacher perceptions
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723825572024227Keywords:
early childhood education, Common National Curriculum Base, continuing educationAbstract
The reflections expressed in this study aim to problematize the perceptions of early childhood education teachers regarding the possibilities and challenges of continuing education from the National Common Curriculum Base (BNCC) in the city of Mallet/ PR. The study takes as reference documents legitimizing the right to Early Childhood Education built historically and scientific productions on the subject. For the generation of data, a semi-structured interview was conducted with a sample of teachers, as well as the application of a questionnaire to all teachers of Early Childhood Education, who worked in the locality in 2021. The research points out that continuing education has proved to be opportune moments for professionals to know and discuss jointly the provisions of the document. Among the main possibilities triggered by the training were the understanding of what the document has and its way of guiding the pedagogical practice; the understanding of the material as a reference to guide the actions in the school context; and the opportunity to reflect on the practices developed in order to improve the teaching work. As for the main challenges listed by teachers are the use of technological resources, the lack of physical structure of schools and the distance from what is proposed by the document and the reality experienced by educational institutions. It emphasizes the importance of expanding and diversifying the opportunities of training processes, especially in the school environment, in order to provide teachers with space for debate and reflection on the objectives and purposes of early childhood education.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; CRUZ, Ana Cristina J.; MORUZZI, Andrea Braga. Alguns apontamentos: a quem interessa a base nacional comum curricular para a educação infantil? Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 46-65, jul./dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2385. Acesso em: 19 jun. 2021.
AGOSTINI, Camila Chiodi. As artes de governar o currículo da educação infantil: a Base Nacional Comum Curricular em discussão. 2017. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas, Erechim, 2017. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/1566/1/AGOSTINI.pdf. Acesso em: 15 abr. 2022.
ANJOS, Cleriston Izidro dos; PEREIRA, Fábio Hoffmann. Educação infantil em tempos de pandemia: outros desafios para os direitos, as políticas e as pedagogias das infâncias. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 23, p. 3-20, jan. 2021. Número especial. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79179. Acesso em: 28 abr. 2021.
ARIOSI, Cinthia Magda Fernandes. A Base Nacional Comum Curricular para educação infantil e os campos de experiência: reflexões conceituais entre Brasil. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 15, p. 241-356, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1486. Acesso em: 07 jan. 2022.
BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; MELLO, André da Silva. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: avanços e retrocessos. Movimento-Revista de Educação, Niterói, ano 6, n. 10, p. 147-172, jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32667. Acesso em: 19 jun. 2021.
BARBOSA, Ivone Garcia; SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins; SOARES, Marcos Antônio. A BNCC da educação infantil e suas contradições: regulação versus autonomia. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 77-90, jan./maio 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/979/pdf. Acesso em: 21 fev. 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação infantil e ensino fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. 600 p. Disponível em: http://www.basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 16 mai. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, 2010. 40 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 16 mai. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 16 mai. 2021.
CÂNDIDO, Rita de Kássia; GENTILINI, João Augusto. Base Curricular Nacional: reflexões sobre autonomia escolar e o projeto político-pedagógico. RBPAE, Porto Alegre, v. 33, n. 2, p. 323-336, maio/ago. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/70269. Acesso em: 21 jan. 2022.
CRUZ, Lilian Moreira; MENEZES, Claudia Celeste Lima Costa; COELHO, Lívia Andrade. Formação continuada de professores/as da educação infantil num contexto pandêmico: reflexões freirianas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 47, p. 1-22, ago. 2021. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/9426. Acesso em: 05 fev. 2022.
D’ÁVILA, Jaqueline Boeno. As influências dos agentes públicos e privados no processo de elaboração da Base Nacional Comum Curricular. 2018. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Centro Oeste, Guarapuava, 2018.
FRANGELLA, Rita de Cássia Prazeres; CAMÕES, Maria Clara de Lima Santiago; DRUMMOND, Rosalva de Cássia Rita. Produções curriculares e educação infantil: apostas ou garantias? Eccos - Revista Científica, São Paulo, n. 59, p. 1-19, out./dez. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n59.13657. Acesso em: 05 fev. 2022.
GUIMARÃES, Celia Maria. A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e da pré-escola. Linhas, Florianópolis, v. 18, n. 38, p. 80-142, set./dez. 2017. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723818382017081. Acesso em: 21 jan. 2022.
LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; BACHTCHEN, Danieli; MACHADO, Leandra Souza. Pandemia, Educação Infantil e crianças: um tempo de incertezas. In: CARDOZO, Poliana Fabíola; SANTINELLO, Jamile; SILVA, Jefferson Olivatto da; GEHRKE, Marcos (orgs.). Práticas e saberes pedagógicos: dimensões da educação brasileira. Guarapuava: Apprehendere, 2021. p. 141-150.
MAGALHÃES, Cassiana; LAZARETTI, Lucineia Maria; PASQUALINI, Juliana Campregher. Distanciamento das conquistas históricas da educação infantil: reflexões sobre a atividade pedagógica em tempos de confinamento. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 34, p. 107-116, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4325. Acesso em: 28 abr. 2022.
MARQUES, Circe Mara; PEGORARO, Ludimar; SILVA, Ezequiel Theodoro da. Do assistencialismo à Base Nacional Comum Curricular (BNCC): movimentos legais e políticos na Educação Infantil. Linhas, Florianópolis, v. 20, n. 42, p. 255-280, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723820422019255. Acesso em: 21 jan. 2022.
NÓVOA, Antonio. Professores imagens do futuro presente. Lisboa: EDUCA, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa Alameda da Universidade de Lisboa, 2009.
NUNES, Maria Fernanda.; KRAMER, Sônia. Educação infantil e expansão da escolaridade obrigatória: questões para a política, a formação e a pesquisa. In: KRAMER, Sônia; NUNES, Maria Fernanda.; CARVALHO, Maria Cristina. (orgs.). Educação infantil: formação e responsabilidade. Campinas: Papirus, 2013. p. 31-47.
OLIVEIRA, Poliana Ferreira de. Políticas curriculares para a educação infantil: o caso da BNCC 2015-2017. 2019. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2019.
OSTETTO, Luciana Esmeralda. Planejamento na Educação Infantil: mais que a atividade, a criança em foco! In: OSTETTO, Luciana Esmeralda. (org.). Encontros e encantamentos na educação infantil: partilhando experiências de estágios. Campinas: Papirus, 2000. p. 174-200.
PASQUALINI, Juliana Campregher; MARTINS, Lígia Márcia. Currículo por campos de experiência na Educação Infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, maio/ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13312. Acesso em: 22 abr. 2022.
RIBEIRO, Josivânia Sousa Costa; PINHO, Maria José de. Formação continuada dos docentes da educação infantil em uma perspectiva complexa e transdisciplinar. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 10, p. 76-88, 2019. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1080. Acesso em: 20 jan. 2022.
SANTIAGO, Flávio; FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Currículo é responsabilidade: discussão contemporânea na Itália. Debates em Educação, Maceió, v. 8, n. 16, p. 89-117, jul./dez. 2016. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/2408/2187. Acesso em: 24 mai. 2021.
SANTOS, Humberto Corrêa dos. Professora não é tia: professora é educadora. Revista Estação Científica, Juiz de Fora, n. 13, jan./jun. 2015. Disponível em: https://portal.estacio.br/docs%5Crevista_estacao_cientifica/09-13.pdf. Acesso em: 01 maio 2022.
SILVA, Marcelo Oliveira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de; LOPES, Amanda de Oliveira. Os manuais e a pedagogização da docência na Educação Infantil. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 29, n. 2, p. 177-191, maio/ago. 2021. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/14327. Acesso em: 21 fev. 2022.
SIMIANO, Luciane Padini; SIMÃO, Marcia Buss. Base Nacional Comum Curricular para a educação infantil: entre desafios e possibilidades dos campos de experiência educativa. EccoS Revista Científica, São Paulo, n. 41, p. 77-90, set./dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6799/3422. Acesso em: 15 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.