“Trying to untie the knots”: the meanings of monograph project writing in initial teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723825572024257

Keywords:

teacher training, writing, pedagogy

Abstract

The aim of this article is to analyze the meanings attributed by Pedagogy students to the writing process of the monograph project as part of the mandatory activities for the conclusion of the course. The research is characterized as a case study, of a qualitative nature, and the data analysis is based on the methodological perspective nuclei of meaning (Aguiar; Soares; Machado, 2015; Aguiar; Ozella, 2013). It starts with the data collected through questionnaires applied to students at the beginning and at the end of the Monograph discipline and from the analysis of an evaluative activity carried out with these same students also at the end of the discipline. These data were collected in two academic semesters, 2020.2 and 2021.1. Data were organized into two nuclei of meaning: 1. “I don't feel ready to write the project […]”; and 2. “[…] the readings, the study and the research confront me, and make me leave the place...”. Data analysis allowed tracing the profile of these students and identifying the many meanings of writing in the monograph project, as well as the challenges, difficulties, and learnings in this training path. The writing of the project as a process that brings up the reflection on research and writing linked to the formation and constitution of teaching knowledge. The diversity of meanings attributed reflects the singularities of the formative paths taken by these students throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Macedo Correa e Castro, Federal University of Rio de Janeiro

Docente na Universidade Federal do Rio de Janeiro. Lider do grupo Grupo de Ações de Ensino, Extensão e Pesquisa Fórum de Ensino da Escrita – GRAFE (CNPq).

References

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; SOARES, Júlio Ribeiro; MACHADO, Virgínia Campos. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das

significações. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 155, p. 56-75, jan./mar. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/cJgwjVtjwQ4thrMbxB4ZPFm/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 27 jun. 2022.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira de; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. R. bras. Est. Pedag., Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/?format=pdf&lang=pt.

Acesso em: 27 jun. 2022.

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educacão? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 jun. 2022.

CASTRO, M. M. C. E.; AMORIM, R. M. A. Sentidos e Significados Atribuídos à Escrita por Estudantes do Curso de Pedagogia após a Finalização do Trabalho de Conclusão de Curso. Revista Portuguesa de Pedagogia, [s.l.] v. 1, p. 51, 2017. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/1647-8614_51-2_3/3914 Acesso em: 12 set. 2022.

CASTRO, Marcelo Macedo Corrêa e. Por que escrever?: uma discussão sobre o ensino da produção textual. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2018, 144p.

CASTRO, Marcelo Macedo Corrêa e. Formação de professores para o ensino da escrita: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2020, 250p.

GUEDES-PINTO, Ana Lúcia; KLEIMAN, Angela B. O dizer do outro na constituição identitária de professores em formação. Cadernos de Pesquisa [online], São Paulo, v. 51, e07039, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/fkWpP7YssSDrjRsJW8hmVbt/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.

GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago Revelar-se ou ocultar-se? In: GUEDES, Adrianne Ogêda; RIBEIRO, Tiago (org.). Pesquisa, alteridade e experiências: metodologias minúsculas. Rio de Janeiro: Ayvu, 2019. p. 19-46.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.

IMBERNÓN, Francisco. Qualidade de ensino e formação do professorado uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.

LEMINSKI, Paulo. Ensaios e anseios crípticos. Campinas: Unicamp, 2012.

LÜDKE, Menga. O professor e sua formação para a pesquisa. EccoS – Revista Científica, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 333-349, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/download/420/426 Acesso em: 24 jun. 2022.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. A função e a formação do professor/a no ensino para a compreensão: diferentes perspectivas. In: SACRISTÁN, Jose Gimeno; PÉREZ GÓMEZ, Angel. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 353-379.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2012.

PROJETO PEDAGÓGICO DO CURSO DE PEDAGOGIA. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro: Faculdade de Educação, 2015. 100 p. [Aprovado em 2007, versão atualizada em 2015].

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], v.12, n. 34, p. 94-103, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XPqzwvYZ7YxTjLVPJD5NWgp/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 20 ago. 2022.

SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOARES, Magda. Para quem pesquisamos? para quem escrevemos? In: GARCIA, Regina Leite (org.). Para quem pesquisamos para quem escrevemos: o impasse dos intelectuais. São Paulo: Cortez, 2011. p. 71-96.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Rio de Janeiro: Vozes, 2005.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2024-04-03

How to Cite

CERDAS, Luciene; CASTRO, Marcelo Macedo Correa e. “Trying to untie the knots”: the meanings of monograph project writing in initial teacher education . Revista Linhas, Florianópolis, v. 25, n. 57, p. 257–285, 2024. DOI: 10.5965/1984723825572024257. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23769. Acesso em: 17 jul. 2024.