The privatization process in the offer of daycare in curitiba (2015-2021): implications for the financing and democratization of public education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023200

Keywords:

privatization; , day care, private guys, financing, democratization

Abstract

The article analyzes the privatization of day care in the city of Curitiba, in relation to the private sector and the consequences for the financing and democratization of this stage of basic education. The public-private relationship is presented as part of a historical process of correlation of social forces and that will be determinant for the promotion of educational policies. The study is divided into three parts. Beginning with a historical retrospective, from the end of the civil-military dictatorship (1964-1985) until the promulgation of the Federal Constitution of 1988, it identifies, from the 1990s, the adoption of neoliberalism and the Third Way, the redefinition of the policies of democratization of education in Brazil. Then, we characterized the private subjects that act in the promotion of daycare in Curitiba through the sale of vacancies to the municipal government, a process we call privatization. We delimited the period from 2015 to 2021, considering the availability of data in the Transparency Portal. We tried to investigate how the coexistence of the old and the new private subjects for the provision of day care takes place. The old private subjects are religious and charitable institutions, which still exert influence today through the practice of concluding contracts for the promotion of daycare supply. The methodological procedures consisted of bibliographic and documentary analysis and semi-structured interviews. As a result, it is stated that the public-private relationship in day care is deepened and strengthened with the structure of the public sector, being the result of the historical logic of appropriation of the public sphere by the hegemonic private sectors, reflecting the notion of the public as a privileged space for the maintenance of privileges and distancing from the real needs of the population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADRIÃO, T. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 8-28, jan./abr. 2018.

ARVING, I. C. S. O processo de privatização na oferta da creche no Município de Curitiba (2015-2022). 222 f. 2022. Dissertação (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

BORGHI, R. F.; BERTAGNA, R. H. Que educação é pública? Análise preliminar do atendimento conveniado na educação infantil nas diferentes regiões administrativas brasileiras. Rev. Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 247, p. 506–518, set./dez. 2016.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.

CAETANO, M. R. Agora o Brasil tem uma Base! A BNCC e as influências do setor empresarial. Que Base? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 2, p. 65-82, 2020.

CECCON, M. L. L. Instituições sem fins lucrativos na educação infantil, no Município de Campinas: histórico, dilemas e perspectivas. 245 f. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

DOMICIANO, C. A. A educação infantil via programa bolsa creche: o caso do município paulista de Hortolândia. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 03, p. 231-250, dez. 2011.

DOMICIANO, C. A.; FRANCO, D. S.; ADRIAO, T. A educação infantil de zero a três anos. Retratos da escola, Brasília, v. 5, p. 309-326, 2011.

DOMICIANO, C. A. Nova gestão pública e programa ‘Nave-Mãe’: caminhos comuns à privatização. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, p. 1-22, 2020.

DOMICIANO, C. A.; FRANCO, D. S.; ADRIAO, T. A educação infantil de zero a três anos. Retratos da escola, Brasília, v. 5, p. 309-326, 2011.

FLORES, M. L.; PERONI, V. M. V. Políticas públicas para a educação infantil no Brasil: desafios à consolidação do direito no contexto emergente da nova filantropia. Revista Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 1, p. 133-154, jan./abr. 2018.

FRANCO, D.S; DOMICIANO, C.A; ADRIÃO, T. Privatização das creches em São Paulo e seus efeitos sobre a qualidade da oferta. Teoria e Prática da Educação, Rio Claro, v. 22, n. 3, p. 80-96, set./dez. 2019.

GIDDENS, A. A Terceira Via e eus Críticos. Rio de Janeiro: Record, 2001.

MEIRELLES, H. L. Direito administrativo brasileiro. São Paulo: Malheiros, 2016.

MÉSZÁROS I. Para Além do Capital. São Paulo: Boitempo Editorial; Campinas: Editora da UNICAMP, 2002.

MOMMA-BARDELA, A. M.; PALMEN, S. H. C.; BRYAN, N. A. P. Políticas Públicas de Educação Infantil em Campinas: tessituras sobre a coexistência de diferentes e diversas formas de organização. Revista Exitus, Santarém, v. 4, p. 33-57, 2014.

OLIVEIRA, R. P. Educação pública e privada na Constituição Federal de 1988. In: ADRIÃO, T., PERONI, V. M. V. (orgs.). O público e o privado na educação: interfaces entre Estado e sociedade. São Paulo: Xamã, 2005.

PERONI, V. M. V. Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.

PIRES, D. de O. A construção histórica da relação público-privada na promoção do direito à educação no Brasil. 264 f. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.

RHODES, R. A. W. The new governance: governing without government. Political Studies, London, XLIV 65, p. 652-667, 1996.

ROSEMBERG, F. Expansão da educação infantil e processos de exclusão. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 7, p. 7-40, jul. 1999.

ROSEMBERG, F. Organizações multilaterais, Estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 25-63, mar. 2002.

SILVA, M. Q. da. Austeridade fiscal como política de financiamento da educação: o caso do município de Curitiba-PR entre 2017 e 2019. Archivos analíticos de políticas educativas / education policy analysis archives, Arizona, v. 30, p. 1-20, 2022.

SUSIN, M. O. K. A educação infantil em Porto Alegre: um estudo das creches comunitárias. 248 f. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

SUSIN, M. O. K. A qualidade na educação infantil comunitária em Porto Alegre: estudo de caso em quatro creches conveniadas. 363 f. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

VIEIRA, E. Estado e miséria social no Brasil: de Getúlio a Geisel. São Paulo: Cortez, 1995.

WOOD, E. M. Democracia contra o capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo Editorial, 2003.

Published

2023-03-20

How to Cite

PIRES, Daniela de Oliveira; ARVING, Izabele Caroline Silva; DOMICIANO, Cassia Alessandra. The privatization process in the offer of daycare in curitiba (2015-2021): implications for the financing and democratization of public education. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 200–224, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023200. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23428. Acesso em: 23 nov. 2024.