Financing youth and adult education in the State of Pará – historical challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023143

Keywords:

basic education financing, youth and adult education, Fundeb, educational politics

Abstract

The article deals with the Financing of Youth and Adult Education in the state education network of Pará, inquiring whether the inclusion of EJA enrollments in Fundeb represented advances in access to school by young people and adults who did not have this right assured at the appropriate age. It discusses the contradictions and possibilities for advances in EJA, based on an analysis of the local educational policy, considering specific actions for EJA and the amount of resources made available to finance this teaching modality. The investigation was theoretically guided by parameters of Historical-dialectical Materialism, among which the categories of totality, mediation and contradiction. Empirically, the goals, objectives and strategies for EJA, established in the State Education Plans were used to compare them with educational statistics referring to enrollments, the number of schools, classes and teachers working in EJA and revenues, expenses and yearly student spending. It was found that, despite goals 8, 9 and 10 of the State Education Plan of Pará (2015) establishing an increase in the education of the population aged 18 to 29 years, the reduction in educational indicators was accentuated in the period from 2007 to 2019. It was concluded that, although enrollments in Youth and Adult Education have been incorporated from 2007 to Fundeb, for the purpose of redistributing resources, there has been a setback in guaranteeing the right of access to education for this population. Thus, the resumption of the process of advancing this right to young people and adults requires, among many other challenges, the development of aggressive financing policies for this type of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel González. Da escola carente à escola possível. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1986. (Coleção Educação Popular, v. 8)

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDB). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 10 nov. 2020.

BRASIL. Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação - FUNDEB, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a altera a Lei n. 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis n os 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 30 out. 2019.

BRASIL. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 12 nov. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/. Acesso em: 30 out. 2019.

CARVALHO, Marcelo Pagliosa. O financiamento da eja no Brasil: repercussões iniciais do Fundeb. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 635-655, dez. 2014.

CARVALHO, Marcelo Pagliosa. As políticas para a educação de jovens e adultos nos governos Lula (2003-2010): incongruências do financiamento insuficiente. 2011. 346 f. Tese. (Doutorado em Educação) − Instituição de Ensino, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

CRUZ, Rosana Evangelista da; SALES, Luís Carvalho; ALMEIDA, Lucine Rodrigues Vasconcelos Borges de. O financiamento da EJA no Fundeb: a política que reiterou a negação do direito. In: PREPRINTS. [S.l.]: Scielo, 2021. Disponível em: https://preprints.scielo.org. Acesso em: 10 out. 2021.

DI PIERRO, Maria Clara. A educação de jovens e adultos no Plano Nacional de Educação: avaliação, desafios e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas-SP, n. 112, p. 939-959. Disponível em: https://www.scielo.br/. Acesso em: 07 out. 2020

ALVES, Thiago; PINTO, J. M. R.; FARENZENA, Nalu et.al. Fundeb: Ponderar com mais racionalidade para redistribuir com mais equidade. FINEDUCA. Nota Técnica, São Paulo, 2020. Disponível em: https://fineduca.org.br. Acesso em: 01 jan. 2020.

GEMAQUE ROLIM, Rosana Maria. A política de fundos no financiamento da educação básica: considerações acerca do fortalecimento do projeto de educação pública de qualidade. Revista Educação e Políticas em Debate, Uberlândia-MG v. 10, n. 1, p. 63-83, jan./abr. 2021.

HADDAD, Sérgio; DI PIERRO, Maria Clara. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 108-194, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07. Acesso em: 15 maio 2017.

HADDAD, Sergio; SIQUEIRA, Filomena. Analfabetismo entre jovens e adultos no Brasil.

Revista Brasileira de Alfabetização- ABAIF, Vitória, v. 1, n. 2, p. 88-100, dez. 2015.

HARVEY, David. A loucura da razão econômica: Marx e o capital no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2018.

MACHADO, Maria Margarida. A trajetória da EJA na década de 90: políticas públicas sendo substituídas por solidariedade. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 21, 1998, Caxambu. Trabalhos apresentados [...]. São Paulo: ANPED, 1998.

MARX, Karl. Crítica ao programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.

MESZÁROS, István. A montanha que devemos conquistar. São Paulo: Boitempo, 2015.

PARÁ. Lei n° 7.441, de 02 de julho de 2010. Aprova o Plano Estadual de Educação e dá outras providências. Diário Oficial, República Federativa do Brasil - Estado do Pará, Brasília, DF, jul. 2010. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pee/pee_pa_lei.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

PARÁ. Lei n° 8.186 de 23 de junho de 2015. Aprova o Plano Estadual de Educação – PEE e dá outras providências. Diário Oficial, República Federativa do Brasil - Estado do Pará, Brasília, DF, jun. 2015. Disponível em: http://www3.seduc.pa.gov.br/pagina/5019-plano-estadual-de-educacao. Acesso em: 30 mar. 2020.

PARÁ. Contabilidade Geral do Estado. Balanços gerais do Estado. Belém: Contabilidade Geral do Estado, ano. Disponível em: http://www.sefa.pa.gov.br/index.php/receitas-despesas/contabilidade-geral/4593-balancos-gerais. Acesso em: 20 jun. 2019.

PARÁ. Secretaria de Planejamento do Governo do Pará. Lei Orçamentária Anual. Belém: Secretaria de Planejamento do Governo do Pará, 2019. Disponível em: http://www.seplan.pa.gov.br/lei-or%C3%A7ament%C3%A1ria-anual-loa-0. Acesso em: 17 ago. 2019.

PINTO, José Marcelino de Rezende. O Fundeb na perspectiva do custo aluno qualidade. Em Aberto, Brasília, v. 1, n. 1, p. 101-117, jun. 2015.

PINTO, José Marcelino de Rezende. Para onde vai o dinheiro: caminhos e descaminhos do financiamento da educação. São Paulo: Xamã, 2014.

PINTO, José Marcelino de Rezende. As esperanças perdidas da educação de jovens e adultos com o Fundeb. Revista FINEDUCA, n. 14, Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca. Acesso em: 10 nov. 2021.

RUMMERT, Sonia. Maria. A educação de jovens e adultos trabalhadores brasileiros no século XXI: o "novo" que reitera antiga destituição de direitos. Revista de Ciências da Educação, Lorena, n. 2, p. 35-50, 2007.

SANTOS, Hélio de Souza. O financiamento da rede estadual de ensino do Pará: prioridades e a participação da união – (2006/2014). 2016. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) − Ufpa, Belém, 2016.

SOUZA, Donaldo Bello; MENEZES, Janaína Specht da Silva. Planos estaduais de educação: desafios às vinculações com outros instrumentos de gestão local da educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 71, p. 01-23. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v22n71/1809-449X-rbedu-s1413-24782017227152.pdf. Acesso em: 30 maio 2020.

STAMATTO, Maria Inês Sucupira; PAIVA, Marlúcia Menezes de; MENEZES, Antônio Basílio Novaes Thomaz de (Orgs). Educação escolar e não-escolar: reflexões a considerar. Campinas-SP: Editora Mercado de Letras, 2016. Disponível em: https://www.mercado-de-letras.com.br/resumos/pdf-23-05-17-13-48-11.pdf Acesso em: 17 abr. 2020.

VOLPE, Geruza Cristina Meirelles. O financiamento da educação de jovens e adultos no período de 1996 a 2006: farelos de migalhas. 2010. 600 f. Tese (Doutorado em Educação) − Instituição de Ensino, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010.

ZANETTI, Maria Aparecida. O financiamento da educação de jovens e adultos na perspectiva dos fóruns de EJA do Brasil. Paideia, Belo Horizonte, v. 15, n. 10, p. 85-102, dez. 2013.

Published

2023-03-20

How to Cite

AQUINO, Perla Sofia Andrade de; ROLIM, Rosana Maria Gemaque. Financing youth and adult education in the State of Pará – historical challenges. Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 143–169, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023143. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/23426. Acesso em: 23 nov. 2024.