Teacher education in Paraná to qualify elementary school teaching in the first half of the 20th Century
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824542023225Keywords:
teacher education, Normal School, Paraná's education, 20th CenturyAbstract
The issue of training teachers to work in primary education in the Province of Parana has been a topic of concern since the 1860s. However, the Normal School, created in 1876, functioned precariously until the end of the Empire and in the initial decades of the Republic. The 1920s represented a milestone in teacher education policy in Paraná. The reforms carried out from 1920 to 1923 in what was then called Escola Normal Secundária de Curitiba established a study plan that included a three-year General Course, which aimed to offer "general culture" to the future teacher, and a one-and-a-half-year Special Course with a professional purpose. These reforms laid the foundation for reforms made in the following decades. During the Vargas period (1930-1945) the Escola Normal Secundária de Curitiba went through several changes, the main one being the in 1938, when it was renamed Escola de Formação de Professores de Curitiba. This institution, following principles and practices that were rooted in the New School and norms established by the central power, aimed at training teachers to promote social transformation consistent with the intended ideological and cultural homogenization of children, according to the ideology of the ruling elite. The interlocution with the written documentation and with testimonies by female teachers who attended the Normal School during the period under study, obtained through interviews, shows that the educational proposals outlined by the Government of Paraná were, to a large extent, achieved.
Downloads
References
BRITTO, Teresa Teixeira de. CHLORIS: Chloris Casagrande Justen: uma história de resistência. Curitiba: Gráfica Vitória, 2007.
CARVALHO, Marta Maria Chagas de. Reforma da instrução pública. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes de VEIGA, Cynthia Greive. 500 anos de Educação no Brasil. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 225-252.
COSTA, Lysimaco Ferreira. Bases Educativas para a organização da Nova Escola Normal Secundária do Paraná. Curitiba: s/n. 1923.
HORTA, José Silvério Baia. O hino, o sermão e a ordem do dia: regime autoritário e a educação no Brasil (1930-1945). Campinas: Autores Associados, 2012.
IWAYA, Marilda. Palácio da Instrução: representações sobre o Instituto de Educação do Paraná Professor Erasmo Pilotto (1940-1966). 2000. Dissertação (Mestrado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, 2000.
MIGUEL, Maria Elisabeth Blanck. A formação do Professor e a organização do Trabalho. Curitiba: Ed. UFPR, 1997.
MONARCHA, Carlos. Brasil Arcaico, Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos 1920- 1930. São Paulo: ED. UNESP, 2009.
MORENO, Juan Manuel G. Historia de la Educación. Madrid: Editora Paraninfo, 1971.
NAGLE, Jorge Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo: EPU Editora Pedagogica e Universitária, 1976.
O ENSINO PRIMÁRIO. A Gazeta do Povo. Curitiba, 1939, p. 3-4.
PARANÁ . Relatório do presidente da Província, Polidoro Cesar Burlamaque, à Assembleia Legislativa, em 15 de março de 1867. Curitiba: Typografia de C. M. Lopes, 1867.
PARANÁ. Relatório do diretor geral da Instrução Pública , Dr. Victor Ferreira do Amaral e Silva ao secretário do interior, justiça e instrução pública. Curytiba: Typ. D’ A República, 1903.
PARANÁ. Mensagem do Dr. Affonso Alves de Camargo, presidente do Estado, dirigida ao Congresso Legislativo do Estado. Curytiba: Typ. D’ A Republica, 1920a.
PARANÁ. Relatório apresentado ao secretário geral do Estado pelo Professor César Prieto Martinez, inspetor geral do ensino, 1920. Curitiba: Tip. da Penitenciária Geral do Estado, 1920b.
PARANÁ. Relatório enviado ao secretário geral do Estado pelo inspetor geral da Instrução Pública, César Prieto Martinez. Curityba: Typ. Penitenciária do Estado, 1923.
PARANÁ. Relatório da Inspetoria Geral do Ensino ao Presidente da Província do Paraná. Curitiba: Livraria Mundial, França & Cia Ltda, 1926a.
PARANÁ. Relatório enviado ao presidente do Estado, Dr. Caetano Munhoz da Rocha pelo secretário geral d’ Estado Alcides Munhoz. Curitiba: Livraria Mundial, França & Cia Ltda, 1926b.
PARANÁ. Discurso de Lysimaco Ferreira da Costa ao Paranymphar a turma de normalistas de 1926. Curitiba: [s.n.], 1926c.
PARANÁ. Mensagem apresentada pelo governador, Sr. Manoel Ribas, à Assembleia Legislativa do Estado. Curitiba: Empresa Gráfica Paranaense, 1937
PARANÁ. Decreto 6597 de 1938. Regulamenta a escola de professores. Curitiba: DEAP, 1938.
PILOTTO, Osvaldo.Methodologia da Mathematica. Curitiba: s.n. 1926.
PILOTTO, Erasmo. A Educação é direito de todos. Curitiba: Max Roesner, 1952.
PILOTTO, Erasmo, A Educação no Paraná: Sintese sobre o ensino elementar e médio. Rio de Janeiro: MEC/INEP, 1954.
ROZANTE, Ellen Lucas. A Educação dos sentidos no método de ensino intuitivo e o caso das escolas públicas isoladas de São Paulo (1889 – 1910). 2013 . Tese (Doutorado em Educação) --Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
SOUZA, Rosa Fátima de. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890- 1910). São Paulo: UNESP, 1998.
VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a Escola Nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, 2010.
VARGAS, Getúlio. Nova organização administrativa do país: discurso de posse na chefia do governo Provisório. In: VARGAS, Getúlio. A nova politica do Brasil Rio de Janeiro: Livraria José Olympio Editora, 1938. v.1, p.30-32.
VECHIA, Ariclê; FERREIRA, António Gomes. Formação, história de vida e das práticas Docentes de Professoras do Ensino primário no Sul do Brasil, 1930 a 1960: memórias de professoras. In: PÉREZ, Teresa González (org.). Templos del saber: discursos políticos y utopias educativas. Madrid: Mercurio Editorial, 2015. p. 83-116.
VECHIA, Ariclê; FERREIRA, António Gomes. A educação das crianças de ascendência alemã durante o Estado Novo: amainando as desigualdades. In: VECHIA, Ariclê; FERREIRA, António Gomes (org.). A criança e a escolarização: igualdade e desigualdade no espaço Latino-americano nos séculos XIX e XX. Curitiba: UTP, 2016. p. 148-171.
VILLELA, Heloisa de Oliveira Santos. A Primeira Escola Normal do Brasil: concepções sobre a institucionalização ad formação docente no século XIX. In: ARAUJO, José Carlos Souza; FREITAS, Anamaria Gonçalves Bueno de ; LOPES, António de Pádua Carvalho (org.). As Escolas Normais no Brasil: do Império à Republica. Campinas: Editora Alínea, 2008, p. 29-46.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.