Despertar Journal: traces of actions for civility in rural education in Caxias do Sul/RS (1947-1954)
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824542023390Keywords:
civism, rural education, events, pedagogical pressAbstract
The object of study is the Despertar Journal, a device of school material culture, produced by the Board of Public Instruction of Caxias do Sul/RS, during the period from 1947 to 1954. The research analyzed the copies of the newspaper to identify evidence that could cooperate for the understanding of how the printed matter, associated with the promotion of events in rural locations, were used to promote content and representations, which intended to disseminate knowledge and the dissemination of a civic culture, aiming to forge behaviors, practices and habits exercised in daily life in rural areas. The theoretical contribution is based on Cultural History and, as a methodology, historical document analysis was used. The research results indicate that the municipal teaching body followed a pedagogical orientation influenced by the policies developed in the period, similar to what was produced in schools in other regions of the country. It also made it possible to identify that the events developed in the context of the Caxiense rural school, ratified the discourse found in Despertar and, in the same way, were legitimized by the texts published in the print, which may have influenced the adoption of certain practices by the communities in the interior of the municipality. from Caxias do Sul.
Downloads
References
BASTOS, Maria Helena Camara. A imprensa de educação e de ensino: repertórios analíticos. Revista brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.12, n. 34, p. 166-168, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100013. Acesso em: 02 jan. 2018.
BENVENUTTI, Esther Troian. Entrevista concedida a Juventino Dal Bó e Liliana Alberto Henrichs. Caxias do Sul, 1983, fg 004-005. Entrevista.
CÂNDIDO, Renata Marcílio. Culturas da escola: as festas nas escolas públicas paulistas (1890-1930). p. 154. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) − Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29012008-163237/publico/DissertacaoRenataMarcilio.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
CERTEAU, Michel de. A Invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CERTEAU, Michel de. A escrita da história. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2011.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Tradução de Maria Manoela Galhardo. Lisboa: Difusão, 1988.
COSTA, Verônica Albano Viana. Entre imagens e palavras: educação e nacionalismo no estado novo (1937-1945). p. 190. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/FAEC84PJYM/1/microsoft_word___disserta__o_completa.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
DEWES, Elisângela Cândido da Silva. “O Despertar”: uma história das práticas da educação rural em Caxias do Sul (1947-1954). (Dissertação em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019.
DIA do trabalho. Despertar. Caxias do Sul, ano 5, n. 37, set. 1951, p. 4. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
INAUGURAÇÃO de prédios escolares. Despertar. Caxias do Sul, ano 2, n. 12, p. 9, maio, jun. 1949a. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
INAUGURAÇÃO de prédios escolares. Despertar. Caxias do Sul, ano 3, n. 27, set. 1950a. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento das prisões. Tradução de Raquel Ramalhete. Ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2017.
GATTI, Cristina do Valle; SOARES, Edilene Alexandra Leal. A educação para o civismo e o patriotismo no Colégio Triângulo Mineiro de Uberaba (Minas Gerais, Brasil) nas décadas de 1940 e 1950. Revista Educação em Questão, Natal, v. 55, n. 43, p. 187-210, jan./mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/issue/view/646/v55n43. Acesso em: 10 dez. 2020.
LUCHESE, Terciane Ângela. O processo escolar entre imigrantes na Região Colonial Italiana do Rio Grande do Sul, 1875 a 1930. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale dos Sinos, São Leopoldo, 2007.
MANDAMENTOS CÍVICOS. Despertar. Caxias do Sul, ano 5, n. 4, p. 1, mai. 1952b. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
NIEDERAUER, Demetrio. Relatório apresentado ao Exmo. Sr. Governador Dr. Walter Jobim. Caxias do Sul: [Prefeitura Municipal], 1948. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/uploads/r/unidade-arquivo-publico-4/6/b/e/6be58ce0f8d5a9615acb158c95a7ec08498b60f66575e417a3fe4c77127f73fa/BR_RS_APMCS_PM-01-01-01.01.06-41_1947_.pdf. Acesso em: 28 jun. 2019.
SANTOS, Onil Xavier. Despertar. Caxias do Sul, ano 8, n. 64, p. 1, set. 1954. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
SEMANA da Pátria. Despertar. Caxias do Sul, ano 6, n. 45, p. 2, set. 1952a. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
O Estudo é a base da sabedoria. Despertar, ano 2, n. 12, p. 1, mai., jun. 1949b. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-4. Acesso em: 03 jan. 2018.
PEDROTII, Zení. O Dever. Despertar. Caxias do Sul, ano II, n. 9, p. 11, set. 1948a. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
PROGRAMA dos festejos para os dias 6 e 7. Despertar. Caxias do Sul, ano II, n. 9, p. 19, set. 1948c. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
REIS, Dorval. 19 de Novembro. Despertar. Caxias do Sul, ano II, n. 11, p. 1, nov. 1948b. Disponível em: http://arquivomunicipal.caxias.rs.gov.br/index.php/jornal-Despertar-3 . Acesso em: 03 jan. 2018.
RIBEIRO, Genes Duarte. A Professora da nação: as festas cívicas e as escolas na Paraíba. p. 234. 2017. Tese (Doutorado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/9899/2/Arquivototal.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.
SILVA, João Carlos da. O amor por princípio, a ordem por base, o progresso por fim: as propostas do apostolado positivista para a educação brasileira (1870-1930). 2008. Tese. (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 2008.
SOUSA, Rainer Gonçalves. Revolução de 30. In: BRASIL escola. Goiânia: Rede Omnia. Disponível em https://brasilescola.uol.com.br/historiab/revolucao-30.htm. Acesso em: 21 set. 2018. SOUZA, Rosa Fátima de. História da cultura material escolar: um balanço inicial. In: BENCOSTTA, Marcus Levy (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007. p. 163-189.
SOUZA, José Edimar de Souza. A festa da Pátria: memórias cívicas na área rural de Novo Hamburgo (1930-1970). São Leopoldo. Artelogie, 2013. Disponível em: https://journals.openedition.org/artelogie/6416. Acesso em: 5 jun. 2020.
SOUZA, José Edimar de. As escolas isoladas: práticas e culturas escolares no meio rural de Lomba Grande/RS (1940-1952). 2015. Tese (Doutorado em Educação) − Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2015.
YANES Adriana Figueiredo. Cerimonial, protocolo e etiqueta em eventos. São Paulo: Érica, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.