Contributions to think the educational practice in the dialogue with Habermas and Freire in opposition to the excess of instrumental rationality
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824542023280Keywords:
instrumental rationality, communicative reason, liberating education, dialogueAbstract
This work aims to identify convergences in the theories of Jürgen Habermas and Paulo Freire that constitute contributions to educational practice. These authors present approximations that help us to understand the instrumental rationality, which still persists today in educational practice. The excess of instrumental rationality denounced by Habermas and Freire demonstrate the value and timeliness of the authors' ideas for education. Habermas proposes communicative reason, bringing the potential of language aimed at intersubjective understanding into communicative action. Freire, in turn, opposes banking education, which is in itself the personification of instrumental rationality. As an alternative to banking education, Freire presents us with liberating education. The affinities of these theorists are in the intersubjectivity, in the proposition and exploration of a dialogic-communicative conception of reason, in which dialogue is presented as a mediator. Thus, the theoretical convergences perceived between Habermas and Freire, with respect to oppositions and the confrontation of instrumental reason, express relevant contributions to education.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1985.
ALVES, Marcos Alexandre; MELLO, Paloma Lencina. Consciência social, comunidade ética e crítica da alienação em Habermas. Aufklärung: Revista de Filosofia, João Pessoa, v. 3, n. 2, p. 113-126, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/arf/article/view/30417. Acesso em: 12 de set. 2020.
ANDRADE, Luís Fernando Silva; ALCÂNTARA, Valderí de Castro; PEREIRA, José Roberto. Comunicação que constitui e transforma os sujeitos: agir comunicativo em Jürgen Habermas, ação dialógica em Paulo Freire e os estudos organizacionais. Cadernos EBAPE. BR., Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 12-24, 2019.
ANJOS, Eline dos. Diálogo na ação comunicativa. In: SÍVERES, Luiz; VASCONCELOS, Ivan César Oliveira de (Org.). Diálogo: um processo educativo. Brasília: Cidade Gráfica Editora, 2018. p. 129-147.
AZEVEDO, José André. Fundamentos filosóficos da pedagogia de Paulo Freire. Akrópolis Umuarama, v. 18, n. 1, p. 37-47, 2010.
BASTOS, Carolina Vieira; OLIVEIRA, Simone Vinhas de. Ação Comunicativa e Ação Dialógica: contribuições para uma educação libertadora. Aprender. Cadernos de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, ano 4, n. 7, p. 119-134, 2006.
BOLZAN, José. Habermas: razão e racionalização. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005.
BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia da ação comunicativa: uma leitura de Habermas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2001.
BRESSIANI, Nathalie. Entre sistema e mundo da vida: teoria social e diagnóstico de patologias sociais em Jürgen Habermas. In: SCHMIDT, Rainer; PINZANI, Alessandro (org.). Um pensamento interdisciplinar: ensaios sobre Habermas. Florianópolis: Nefponline, 2016. p. 13-43.
BUBER, Martin. Eu e tu. São Paulo: Centauro, 2001.
CAVALCANTE, Alberto Rocha. Projeto da modernidade em Habermas. Londrina: Ed. UEL, 2001.
CARVALHO, Marco Antonio Batista. Paulo Freire e o exílio no Chile: uma contribuição recíproca para uma visão de mundo. In: GADOTTI, Moacir; ABRÃO, Paulo. Paulo Freire, anistiado político brasileiro. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire; Brasília: Comissão de Anistia. Ministério da Justiça, 2012. p. 41-54.
CARVALHO, Maria João de. Paulo Freire: a construção da escola democrática a partir da decisão. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação – RBPAE, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 441-454, 2009. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/19659/11458. Acesso em: 02 de nov. 2021.
CASAGRANDE, Cledes Antonio. Educação, intersubjetividade e aprendizagem em Habermas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2009.
DUSSEL, Enrique. Filosofia da libertação: crítica à ideologia da exclusão. São Paulo: Paulus, 1995.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019b.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 38. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019a.
GOMES, Luiz Roberto. Educação e comunicação em Habermas: o entendimento como mecanismo de coordenação da ação pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, v. 33, p. 231-250, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1659. Acesso em: 15 de set. 2020.
HABERMAS, Jürgen. O agir comunicativo e razão destranscendentalizada. Tradução Lucia Aragão. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002a.
HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2000.
HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos. 2. ed. Rio de Janeiro: Tempo Universitário, 2002b.
HABERMAS, Jürgen. Técnica e ciência com ''ideologia''. Tradução: Felipe Gonçalves Silva. São Paulo: UNESP, 2014.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo 1: racionalidade da ação e racionalização social. Tradução: Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012a.
HABERMAS, Jürgen. Teoria do agir comunicativo 2: sobre a crítica da razão funcionalista. Tradução: Flávio Beno Siebeneichler. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012b.
HABOWSKII, Adilson Cristiano; CONTEII, Elaine. Notas marginais sobre Adorno e Freire. Comunicações Piracicaba, Piracicaba, v. 27, n. 1, p. 27-47. 2020. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasunimep/index.php/comunicacoes/article/viewFile/4209/2401. Acesso em: 04 de out. 2021.
LIMA, Clóvis Montenegro de; KEMPNER, Fernanda; TISCOSKI Gabriela Pelegrini. Discurso e aprendizagens em organizações complexas. In: ENCONTRO DA ANPAD, 34, 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Disponível em: http://www.anpad.org.br/diversos/down_zips/53/eor2459.pdf. Acesso em: 23 maio 2020.
LUZ, Madel. Natural, racional, social: razão médica e racionalidade moderna. Rio de Janeiro: Fiocruz: Edições Livres, 2019. E-book. Disponível em: https://portolivre.fiocruz.br/natural-racional-social-raz%C3%A3o-m%C3%A9dica-e-racionalidade-moderna. Acesso em: 04 de nov. 2021.
MELO NETO, José Francisco de. Diálogo em educação: Platão, Habermas e Freire. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2011.
MORAES JÚNIOR, Manuel Ribeiro. Linguagem e ação comunicativa: uma introdução fundamental à teoria da ação comunicativa de Jürgen Habermas. Aufklärung: Revista de Filosofia, João Pessoa, v. 5, p. 155-166, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/arf/article/view/42240. Acesso em: 21 out. 2020.
MORROW, Raymond Allen; TORRES, Carlos Alberto. Jürgen Habermas, Paulo Freire e a pedagogia crítica: novas orientações para a educação comparada. In: TORRES, Carlos Alberto. Teoria crítica e sociologia política da educação. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003. p. 229-261.
MÜHL, Eldon Henrique. Habermas e a educação: ação pedagógica como agir comunicativo. Passo Fundo: UPP, 2003.
MÜHL, Eldon Henrique. Violência, racionalidade instrumental e a perspectiva educacional comunicativa. Cadernos de Educação – UFPel, Pelotas, v. 33, p. 251-274. 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1660. Acesso em: 10 de out. 2021.
NABAES, Thais de Oliveira Nabaes; PEREIRA, Vilmar Alves Pereira. Ontologia ambiental: o reposicionamento do Ser no horizonte da racionalidade ambiental. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 189-204, 2016. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/45961. Acesso em: 10 dez. 2022.
PAIVA, Amanda Santos de Queiroz Oliveira. Possibilidades do agir comunicativo no espaço escolar: um estudo em uma escola pública de ensino médio. 2019. 136f. Dissertação (Mestrado em Programa de Pós-Graduação em Ensino) − Programa de Pós-Graduação em Ensino, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte, Rio Grande do Norte, 2019.
PITANO, Sandro de Castro. Paulo Freire e Jürgen Habermas e o ideal formativo da educação popular: cidadão ou sujeito social? Curitiba: Editora CRV, 2016.
PIZZI, Jovino. O conteúdo moral do agir comunicativo. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2005.
RODRIGUES, Cleide Aparecida Carvalho. O processo comunicativo na prática pedagógica. Inter-Ação: Revista Faculdade de Educação, Goiânia, n. 26, v. 2, p. 101-117, 2001. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/1603. Acesso em: 12 out. 2020.
ROMANOWSKI, Joana Paulin. Aprender: uma ação interativa. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Lições de didática. 2. ed. Campinas: Papirus, 2007. p. 101-122.
SAUL, Ana Maria; SILVA, Antonio Gouvêa. A matriz de pensamento de Paulo Freire: um crivo de denúncia-anúncio de concepções e práticas curriculares. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3 p. 2064-2080, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/20907. Acesso em: 10 out. 2021.
SIEBENEICHLER, Flávio Beno. Jügen Habermas: razão comunicativa e emancipação. 4. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
SOUZA, Jessé José Freire de. De Goethe a Habermas: autoformação e esfera pública. Lua Nova, São Paulo, n. 43, p. 25-57, 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/MQbk8pcjGjf8xnpfFbDcxpH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 nov. 2020.
TORRES, Carlos Alberto. A pedagogia política de Paulo Freire. In: TORRES, Carlos Alberto. Teoria crítica e sociologia política da educação. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire. 2003. p. 209-227.
VIANNA, Túlio Lima. Crítica da razão comunicativa. O direito entre consenso e o conflito. Revista de Informação Legislativa, Brasília, v. 45, n. 180, p. 31-46. 2008. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/176562. Acesso em: 11 dez. 2022.
ZASLAVSKY, Alexandre. Ação pedagógica, ação comunicativa e didática. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 22, n. 1, p. 69-81, 2017. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/4435. Acesso em: 10 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.