Ginásio Paranaense specialized rooms and the educative heritage constitution of the Colégio Estadual do Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723824542023253

Keywords:

secondary instruction, school material culture, educative heritage

Abstract

The Ginásio Paranaense was a secondary education institution, created in 1892 in Curitiba, Paraná. This article’s main goal is to analyse the structural organization in this learning venue, as well as the constituent elements characterizing it as a school heritage. This construction being studied was built in 1904 and used by the Institution until 1949; it is used to this day still, now as head office to the State of Paraná Secretary of Culture. This analysis was developed from questions about the creation of diverse learning rooms and how the physical structuring of these locations influenced the Colégio Estadual do Paraná collection, its most recent name. Amongst the analysed areas, the Natural History Museum is emphasized, owed for today making up a significant part of its historical collection. In order to analyze the material constitution of the diverse learning rooms, photographs were used, as well as supplies inventories made by professors responsible for the school subjects. The discussion was outlined by the perspective of concepts of school material culture and educational heritage, with the main theoretical references being the works of Rosa Fátima de Souza, Antonio Viñao Frago and Marcus Levy Bencostta.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAYER, Germano. Um adolescente bem orientado. Blumenau: Nova Letra, 2009.

BENCOSTTA, Marcus Levy Albino. Arquitetura e espaço escolar: o exemplo dos

primeiros grupos escolares de Curitiba. In: BENCOSTTA, Marcus Levy Albino (org.). História da educação, arquitetura e espaço escolar. São Paulo: Cortez, 2005, p. 95-140.

BENCOSTTA, Marcus Levy. A noção de cultura material escolar em debate no campo de investigação da História da Educação. In: CASTRO, César Augusto; CASTELLANOS, Samuel Luis Velázquez (org.). A escola e seus artefatos culturais. 1. ed. São Luís: EDUFMA, 2013. v. 1. p. 21-34.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Planalto, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 09 set. 2022.

CABRERA, Cristina Yanes. El patrimonio educativo intangible: un recurso emergente en la museología educativa. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, n. 6, p. 71-85, jan./dez. 2007.

ESCOLANO BENITO, Agustín. Patrimonio material de la escuela e historia cultural. Revista Linhas, Florianópolis, v. 11, n. 2, p. 13-28, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2125. Acesso em: 09 abr. 2016.

FONSECA, Maria Cecilia Londres. O patrimônio em processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

GINÁSIO PARANAENSE. Livro de ofícios expedidos pela direção do Ginásio Paranaense. Curitiba: Ginásio Paranaense, 1928.

GINÁSIO PARANAENSE. Livro de registro de pareceres da Comissão de Finanças, Docência e Ensino. Curitiba: Ginásio Paranaense, 1932.

GINÁSIO PARANAENSE. Livro de registro de pareceres da Comissão de Finanças, Docência e Ensino. Curitiba: Ginásio Paranaense, 1941.

GINÁSIO PARANAENSE. Livro de registros de publicações oficiais. Curitiba: Ginásio Paranaense, 1938.

GINÁSIO PARANAENSE. Material escolar: carga e descarga. Curitiba: Ginásio Paranaense, 1919.

HENKEL, Armin. Ginásio Paranaense. 1941. 55 fotografias. Acervo Centro de Memória do Colégio Estadual do Paraná.

MARTÍN, Ramón López. Historia de la escuela y cultura escolar: dos décadas de fructíferas relaciones. Un balance a propósito de la emergente importancia del patrimonio escolar. Cuestiones Pedagógicas, Sevilla, n. 22, p. 17-42, 2013. Disponível em: https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/issue/view/828 Acesso em: 02 mar. 2015.

PARANÁ. Relatório do diretor geral da Instrução Pública ao secretário do Interior, Justiça e Instrução Pública. Curitiba: [s.n.], 1908.

PARANÁ. Relatório do diretor geral da Instrução Pública ao secretário do Interior, Justiça e Instrução Pública. Curitiba: [s.n.], 1916.

SALTURI, Luis Afonso. A paisagem paranaense fotografada por Armin Henkel. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, v. 1, n. 4, p. 275-291, 2013. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/proa/issue/view/134/11. Acesso em: 02 mar. 2020.

SOUZA, Rosa Fátima. Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX. Educar em Revista, Curitiba, n. 49, p. 103-120, jul./set. 2013.

SOUZA, Rosa Fátima. Preservação do patrimônio escolar no Brasil: notas para um debate. Revista Linhas, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 7-17, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723814262013199 Acesso em: 15 out. 2020.

STRAUBE, Ernani Costa. Guido Straube: perfil de um professor. Curitiba: Editora Gráfica Expoente, 1992.

VIDAL, Diana Gonçalves. Escola Nova e processo educativo. In: LOPES, Eliane Marta, FIGUEIREDO, Luciano e GREIVAS, Cynthia (orgs.). 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 497-518.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Historia de la educación y historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Revista Brasileira de Educação, Rio de janeiro, n. 0, p. 63-82, set/dez. 1995

ZACHARIAS, Mariana Rocha Espaços e processos educativos do Ginásio Paranaense: os ambientes especializados e seus artefatos. 2013. 187 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

ZANCUL, Maria Cristina de Senzi; SOUZA, Rosa Fátima. Instrumentos antigos como fontes para a história do ensino de ciências e de física na educação secundária. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 22, n. 40, p. 81-99, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/6272. Acesso em: 16 out. 2020.

Published

2023-03-20

How to Cite

ZACHARIAS, Mariana. Ginásio Paranaense specialized rooms and the educative heritage constitution of the Colégio Estadual do Paraná . Revista Linhas, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 253–279, 2023. DOI: 10.5965/1984723824542023253. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/21441. Acesso em: 17 aug. 2024.