Body culture as a discursive event in the field of Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.5965/1984723824542023311Keywords:
body culture, physical education, discursive eventAbstract
In the company of some assumptions from Foucault's writings, the present study has as its scope to discuss the notion of body culture. In order to achieve the listed objective, we initially delineate some discursive traces of the relatively recent irruption of body culture in Physical Education. Next, we intend to defend the idea that body culture is configured as a singular discursive event, establishing new forms of regularity and, therefore, expressing a discontinuity in relation to the conceptions of human body movement in force in the traditional curricular conceptions of the component. In view of this, it is conjectured, in effect, that, in pedagogical terms, the notion in focus requires or, at least, presupposes the modification of didactic actions.
Downloads
References
BORGES, Clayton Cesar de Oliveira. Governo, verdade, subjetividade: uma análise do currículo cultural da Educação Física. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRACHT, Valter. Cultura corporal, cultura de movimento ou cultura corporal de movimento? In: SOUZA JÚNIOR, Marcílio de. Educação física escolar: teoria e política curricular, saberes escolares e proposta pedagógica. Recife: EDUPE, 2005. p. 97-106.
CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault: um percurso pelos seus temas, conceitos e autores. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
DAOLIO, Jocimar. Da cultura do corpo. Campinas: Papirus, 1995.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. 8. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
FOUCAULT, Michel. 1978 – Diálogos sobre o poder. In: FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber: ditos e escritos IV. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. p. 253-266.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
GRAMORELLI, Lilian Cristina. A cultura corporal nas propostas curriculares estaduais de Educação Física: novas paisagens para um novo tempo. Tese (Doutorado em Educação) − Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
GRAMORELLI, Lilian Cristina; NEIRA, Marcos Garcia. Concepções de cultura corporal e seus reflexos no ensino da Educação Física. In: NEIRA, Marcos Garcia et al. Educação física cultural. São Paulo: Blucher, 2016. p. 87-104.
KUNZ, Eleonor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: UNIJUÍ, 1994.
MEDINA, João Paulo Subirá. A educação física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 1983.
NEIRA, Marcos Garcia. Práticas corporais: brincadeiras, danças, lutas, esportes e ginásticas. São Paulo: Melhoramentos, 2014.
NEIRA, Marcos Garcia. O currículo cultural da educação física: por uma pedagogia da(s) diferença(s). In: NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. (orgs.). Educação física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016. p. 67-106.
NEIRA, Marcos Garcia; GRAMORELLI, Lilian Cristina. Embates em torno do conceito de cultura corporal. Pensar a Prática, [Goiás], v. 20, n. 2, p. 321-332, abr./jun. 2017. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/38103/pdf. Acesso em: 31 jun. 2021.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Educação física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mario Luiz Ferrari. Currículo cultural, linguagem, códigos e representação: uma proposta para a produção de outras formas de fazer, ver e dizer a respeito de si, das práticas corporais e seus praticantes. In: MALDONADO, Daniel Teixeira et al. (orgs.). Linguagens na educação física escolar: diferentes formas de ler o mundo. Curitiba: CRV, 2021. p. 21-40.
REVEL, Judith. Michel Foucault: conceitos essenciais. São Carlos: Claraluz, 2005.
ROCHA, Mayara Alves Brito da et al. As teorias curriculares nas produções acerca da Educação Física escolar: uma revisão sistemática. Currículo sem Fronteiras, [s.l], v. 15, p. 178-194, 2015.
SANTIN, Silvio. Reflexões antropológicas sobre a educação física e o esporte escolar: pressupostos teóricos sobre os fundamentos do agir. Revista Kinesis, [Santa Maria], v. 1, n. 2, p. 119-130. jul./dez. 1985.
SOARES, Carmen Lucia et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUZA JUNIOR, Marcílio et al. Coletivo de autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [Florianópolis], v. 33, n. 2, p. 391-411, abr./jun. 2011. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/676/662. Acesso em: 31 jul. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Linhas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos publicados pela revista são de uso gratuito, destinados a aplicações educacionais e não comerciais. Os direitos autorais são todos cedidos à revista. Os artigos cujos autores são identificados representam a expressão do ponto de vista de seus autores e não a posição oficial da Revista Linhas ou do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina.
A Revista Linhas está licenciada com uma Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.