The Merity Regional and handicrafts: sculpting as a craft and creation as a profession

Authors

  • Vilma Corrêa Amancio da Silva Centro Universitário Internacional (UNINTER)
  • Claudia Alves Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984723822502021141

Keywords:

primary school, active school, education and work, manual work

Abstract

The present article addresses the is sue of the subject of Manual Work at the Merity Regional School (1921-1964) in the period from 1954 to 1964. Keeping the tradition of a scholastic elementary school, it had, as its main agent, the teacher José Montes, a teacher from the Heitor Lyra worksho p. Besides the concerns with certification and training for work, his pedagogical practice focused on tools and knowledge activities to stimulate students toward manual practices centered on experience. The Manual Work classes held at the Regional proposed an action focused on the development of sensibilities, within the scope of labor practices. From 1954 on, the school started the “sculpting” classes in the students' instruction, centered on "learning by doing". From analyses of documentary sources such as the school's annual reports, we visualize that this discipline sought, before any work force qualification, to stimulate the will and creative capacity of each individual. As the students were dropping out very early in order to support their families, it was understood that they needed to have extra knowledge for such a social position. We sought to focus on the relationship between education and work in our analysis of the activities carried out at the school.

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Author Biographies

Vilma Corrêa Amancio da Silva, Centro Universitário Internacional (UNINTER)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Fluminense (2004). Mestre em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2008). Atualmente é pesquisadora colaboradora do CENTRO PESQ.,MEM. E HIST. DA EDUC. DA CIDADE D. CAXIAS E BAIXADA FLUMINENSE- CEMPEHMEd. Lecionou como professora substituta na UERJ/FFP ,as disciplinas de Políticas públicas, Supervisão Educacional, Gestão Escolar, Sociologia da Eduação. Professora Filosofia no Colégio de Aplicação José Herdy de Souza - Unigranrio. Atualmente, coordenadora acadêmica do Centro Universitário Internacional - UNINTER, polo Duque de Caxias-RJ. Experiência no Ensino Superior nas disciplinas de Políticas Públicas e Educação, Sociologia da Educação, Avaliação Educacional, Estágio Supervisionado, Gestão Educacional, Pesquisadora no campo da História da Educação; aborda pesquisas nos temas: escola nova, experiência escolanovista, ensino regional e estudos pedagógicos e metodológicos, História da instituições escolares públicas e privadas, História da Educação Brasileira e da Baixada Fluminense.

Claudia Alves, Universidade Federal Fluminense

Tem experiência na área de Educação , com ênfase em Fundamentos da Educação. Atuando principalmente nos seguintes temas: exército, intelectuais, ensino, política, Império.

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Published

2021-12-10

How to Cite

SILVA, Vilma Corrêa Amancio da; ALVES, Claudia. The Merity Regional and handicrafts: sculpting as a craft and creation as a profession. Revista Linhas, Florianópolis, v. 22, n. 50, p. 141–165, 2021. DOI: 10.5965/1984723822502021141. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20751. Acesso em: 26 dec. 2024.