The relationship between religion and education in Brazil

Authors

  • Fábio Henrique Rosa Senefonte Universidade Estadual do Norte do Paraná

Abstract

Taking into consideration a discussion on the relationship between religion and education in a laic country, and possible consequences of such relationship for society (DUARTE and NETO, 2013; EMMERICK, 2010; HAGOPIAN, 2006; MENDONÇA, 1995), this bibliographic paper aims at investigating possible effects or consequences of religion on education in Brazil. For such purposes, a literature review was conducted, resulting in 13 studies. The Meta-analysis approach (GLASS, MCGAW, SMITH, 1981) was adopted for data analysis. Results reveal that schools still perpetuate and legitimize a catholic discourse. Moreover, religion has proven to influence decision-making, self-esteem, academic performance and other issues.

Keywords: Religion. Education. Brazilian Context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Henrique Rosa Senefonte, Universidade Estadual do Norte do Paraná

Atualmente é aluno de doutorado em Estudos da Linguagem (língua estrangeira), pela UEL e professor assistente na área de Língua Inglesa na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP-CP). Também, obteve o título de mestre em Estudos da Linguagem (na linha de pesquisa ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL) (2014). Possui o título de Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Norte do Paraná- UENP (2011). Pela mesma Universidade, também é licenciado em Letras, com habilitações em língua portuguesa e língua inglesa com suas respectivas literaturas (2010). Tem experiência no ensino de língua inglesa para crianças (Ensino Fundamental I), atuando em escolas municipais de Cornélio Procópio-Pr (2009-2010). Também tem experiência nos segmentos de Ensino Médio e Superior (Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2011-2012), Institutos de Idiomas (2012) e Ensino Fundamental e Médio (Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina-2013). Foi bolsista Fulbright, atuando como professor assistente de língua portuguesa na Howard University (Washington DC-EUA) (2013-2014) e aluno de pós-graduação da mesma Universidade, cursando disciplinas nos departamentos de Comunicação, Ciências Sociais e Educação.

Published

2018-05-16

How to Cite

SENEFONTE, Fábio Henrique Rosa. The relationship between religion and education in Brazil. Revista Linhas, Florianópolis, v. 19, n. 40, p. 434–454, 2018. Disponível em: https://periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/1984723819402018434. Acesso em: 22 dec. 2024.